Facebook image
Mentés

KPI vs. OKR: Hogyan teljesül a vállalati stratégia

A KPI (kulcsfontosságú teljesítménymutatók) és az OKR (célkitűzések és kulcs eredmények) a vállalati eredmények elérésének ösztönzésére használt két népszerű keretrendszer. Az KPI-k és az OKR-ek közötti különbség és kapcsolat megértése segít megtanulni, hogyan lehet mindkettőt felhasználni és integrálni a vállalat stratégiai céljainak elérése és a teljesítmény fokozása érdekében. Bár ezeket a kifejezéseket gyakran felváltva használják, viszont megfelelően alkalmazva kiegészíthetik egymást a stratégiai összehangolás az innováció és a működési siker biztosításában.

A KPI jelentése

A kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-k) olyan konkrét mérőszámok, amelyeket a szervezet stratégiai célkitűzéseinek elérése érdekében tett teljesítmény mérésére használunk. Ezeket az üzleti teljesítménymutatókat megfelelő gyakorisággal, évente, negyedévente, havonta, hetente elemezzük, de nem változtatunk rajta, rendszerint éves szinten, vagy hosszabb távon kerülnek meghatározásra. 

A KPI-k a teljesítmény mérésére szolgálnak, de nem mondják meg, hogy mit kell megváltoztatni vagy javítani ahhoz, hogy a számok növekedését elősegítsük.

A legnagyobb probléma az ember? jelentkezem a webináriumra

KPI mutatók – hol használjuk?

A KPI-k általában a következő területek vonatkozásában kerülnek meghatározásra:

  • Pénzügyi perspektíva: árbevétellel, a nettó jövedelemmel, értékesítéssel és a beruházások megtérülésével kapcsolatos mérőszámok.
  • Ügyfélperspektíva: az ügyfélelégedettséggel, a megtartási aránnyal és a piaci részesedéssel kapcsolatos mérőszámok.
  • Belső folyamatok perspektívája: a működési hatékonysággal, minőségellenőrzéssel, marketing tevékenységgel és innovációval kapcsolatos mérőszámok.
  • Munkaerő perspektíva: fluktuációt, hiányzások arányát, a munkavállalók képzését, készségfejlesztését, munkavállalói elégedettséget és a szervezeti kultúrát értékelő mérőszámok.

A KPI mutatók használatának előnye

A KPI-k objektíven tükrözik a vállalat teljesítményét, a bevételi célokat és a különböző üzleti mutatók havi növekedését.

A KPI-k segítségével nyomon követhetjük a vállalat összes, rendszeres üzleti tevékenységét. Az üzleti teljesítménynek a KPI-célokhoz viszonyított elemzése a vezetők számára képet ad arról, hogy hol tart az üzlet, és hogyan lehet azt fenntartani. KPI-k nélkül egy vállalat gyorsan elveszítheti az irányt és a célt. Egyszerűen fogalmazva, nehéz egy működőképes, jól szervezett vállalatot vezetni, ha nincsnek KPI-ok.

Ezek a számok azonban nem igazán árulják el közvetlenül, hogyan lehet teljesíteni vagy javítani az üzleti eredményeket. Egy vállalkozást nem lehet úgy fejleszteni, hogy egyszerűen azt mondjuk: „magasabb bevételi célt kell elérnünk”.

Az OKR jelentése

Az OKR-ek (Objectives and Key Results, azaz célkitűzések és kulcs eredmények) egy olyan célmeghatározási keretrendszer, amelyet olyan vállalatok, mint a Google, Netflix, Amazon fémjeleznek, hogy segítsen összehangolni az egyéni, a csapat- és a vállalati célokat, a célok teljesítése érdekében elérni kívánt eredményekkel. Az OKR-ek lényege egyszerű: a nagyobb üzleti, stratégiai célokat, megvalósítható, mérhető eredményekre kell lebontani, amelyeket egy adott időszak alatt, rendszerint negyedévente nyomon lehet követni és felülvizsgálni.

Objective / cél: „mit”, akarunk elérni:

A vállalati stratégiából leképezett ambiciózus, minőségi, inspiratív, egyértelmű célok meghatározása. A céloknak motiválónak kell lenniük, és kihívást kell jelenteniük a csapat számára.

Key results / Kulcseredmények:„hogyan” érjük el a célokat, és mérjük a sikert.

A kulcseredmények olyan mérhető, időhöz kötött eredmények, amelyek a cél felé tett előrehaladást jelzik.  Az eredmények megvalósulását rendszeresen, pld. negyedévente értékeljük, ha szükséges módosítunk rajta, innovatív megoldásokkal támogatjuk a célok elérését. Általában 2-5 kulcseredményt fogalmazunk meg a cél elérése érdekében.

Például:

Cél: A munkavállalók elkötelezettségének javítása.

Kulcs eredmények:

  • A dolgozói elégedettségi mutató 70%-ról 85%-ra növelése.
  • 90%-os részvétel elérése a vállalati szintű visszajelző felmérésekben.
  • Az alkalmazottak fluktuációjának 10%-kal való csökkentése a következő 6 hónapban.

OKR mutatók – hol használjuk?

Az OKR-ek segítenek biztosítani, hogy mindenki a legfontosabb célokra összpontosítson, egyértelműséget és irányt biztosítva a mérhető eredmények által.

Ha teljesíteni akarjuk a tervet, vagy elmaradunk a KPI-céloktól, tudnunk kell, hogy pontosan mit kell tenni ahhoz, hogy teljesüljön a cél. Itt jönnek a képbe az OKR-ek. Az OKR-ek a csapatoknak és az alkalmazottaknak úgymond tétet adnak a játékban.

Az OKR-eket gyakran használják a határok feszegetésére és ambiciózus célok elérésére. A célok meghatározása akkor eredményes, ha inspirálják a csapatoknak a folyamatos fejlődésre, kihívásokra, innovációra. 

KPI vs. OKR hasonlóságok, különbségek

  1. Lényegében az OKR-ek a növekedést ösztönzik, míg a KPI-k meghatározzák a vállalati teljesítményt.
  2. A KPI-k beágyazhatók az OKR-ekbe, meghatározhatnak bizonyos kulcs eredményt. 

Például, az OKR az ügyfél-elégedettség javítása. 

  • egyik kulcs eredmény /KR lehet az ügyfél-elégedettségi pontszám bizonyos százalékkal történő javítása. Az ügyfél elégedettség mérőszáma egy KPI. Ez a megközelítés egyértelmű, mérhető célt ad, miközben összehangolja a hosszú távú működést, 

a KPI-n keresztül, az ambiciózus növekedéssel az OKR által.

              3. Az OKR-ek segíthetik egy KPI elérését.

Amennyiben  el szeretnénk érni egy értékesítési növekedési célt (KPI),vagy elmaradunk a céltól, akkor létrehozhatunk egy OKR-t a feladat kezelésére pld. egy új termék bevezetésére vagy új piacokon való terjeszkedésre, konkrét kulcs eredményekkel, amelyek az adott KPI, az értékesítési növekedési cél elérését szolgálják. Persze, a KPI növekedés nem feltétlenül következik be azonnal. Ezért fontos negyedévente elemezni, hogy hol tartunk, min kell esetleg változtatnunk, hogy elérjük a célt. 

teljesítményértékelés, HR tanácsadás - érdekel

 Az OKR-ek és a KPI-k egymást kiegészítő eszközök, amelyek együttesen használva innovációhoz és stabilitáshoz vezethetnek. Az OKR-ek ambiciózus célokat adnak a fejlődés előmozdításához, míg a KPI-k a teljesítmény objektív mérését biztosítják. Mindkettő összehangolásával biztosíthatja, hogy vállalkozásunk eredményes legyen és folyamatosan fejlődjön.

    

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom