Facebook image
Mentés

TB-kifizetőhelyek 2024 – csökkenő adminisztrációs terhek

A TB kifizetőhelyek számára új időszámítás kezdődött 2024. április 1-jétől, mely jelentősen hozzájárul a társadalombiztosítási kifizetőhelyek adminisztratív terheinek csökkentéséhez. A TB ügyintézők és az TB ellenőrök munkáját is alapjaiban változtatja meg a bejelentett változás a TB adatszolgáltatás során.

A TB ellátások kifizetése bizonyos esetekben a társaságok, munkáltatók feladata, melyet megoldhatnak kiszervezett keretek között, TB-kifizetőhelyi szolgáltatást nyújtó szolgáltató segítségével. 

TB- kifizetőhelyek – mi változik 2024-ben?

A Magyar Államkincstár 2024. március 28-án tette közzé TB kifizetőhelyi tájékoztatóját, mely a társadalombiztosítási kifizetőhelyek részére a segélyezési egyéni lap vezetésével kapcsolatos jelentős változtatásokat tartalmaz.

A 2023. november 20-án publikált „Tájékoztató a társadalombiztosítási kifizetőhelyek részére”* című kiadvány kiegészült a 1.12.6. A segélyezési egyéni lap vezetésének szabályai résszel, ami részletezi a Segélyezési egyéni lap és a pótlapok (KPE 200, KPE 210 és KPE 220 r. sz. nyomtatványok) vezetésének megszűnését 2024. április 1. naptól.  

Társadalombiztosítási kifizetőhelyek – jelentős adminisztratív könnyítés

Annak a társadalombiztosítási kifizetőhelynek, amely az Ebtv. 79/B. § (4)   bekezdése szerinti havi adatszolgáltatását .xml előállításával teljesíti, 2024. április 1-jétől nem kötelező vezetnie a KPE 200 számú „Segélyezési egyéni lap”, a KPE 210 számú „Gyermek ápolása címén igénybe vett táppénz nyilvántartási pótlap”, valamint a KPE 220 számú „Segélyezési egyéni lap (pótlap)” elnevezésű nyomtatványokat. 

Az a kifizetőhellyel rendelkező foglalkoztató, amely nem .xml előállításával teljesíti a havi adatszolgáltatását, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz folyósításáról az egyénenkénti nyilvántartást a KPE 200 számú „Segélyezési egyéni lap”, a KPE 210 számú „Gyermek ápolása címén igénybe vett táppénz nyilvántartási pótlap”, valamint a KPE 220 számú „Segélyezési egyéni lap (pótlap)” elnevezésű nyomtatványokon továbbra is köteles vezetni.

Melyek a TB-kifizetőhely létesítésének szabályai? Olvassa el korábbi blogunkat! 

TB ügyintézők, TB ellenőrök – kevesebb dokumentáció

A TB ügyintézők és az TB ellenőrök munkáját is alapjaiban változtatja meg a jövőben a bejelentett változás azoknál a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknél, akik a havonkénti kifizetőhelyi adatszolgáltatási kötelezettségüknek .xml állomány megküldésével tesznek eleget.

A TB ügyintézők válláról lekerült a rengeteg adminisztrációs teherrel járó segélyezési egyéni lapok vezetése. 

Kihívást  jelent azonban ez a változás  a kifizetett ellátások utólagos átláthatóságának teljesítésében. Tasakok hiányában a TB kiskönyvek, ÜB iratanyagok és CSED/GYED ellátásokhoz tartozó iratanyagok, elutasító határozatok, táppénz lejárati értesítők rendszerezésének feladata is új kihívás elé állítja az ügyintézőket.

Ez a gyors, egyik napról a másik napra történő bejelentésnek köszönhetően a munkafolyamatok hosszútávon hasznosítható, megfontolt és átgondolt átalakítására van szükség, amihez elengedhetetlen a digitalizáció bevezetése. 

A munkafolyamatok digitalizációs megvalósításához szükséges informatikai ismeretek és digitális alapokra a TB ügyintézők részéről. Ezek az új kihívások, új ismereteket adnak és új tudás megszerzését várják el az ügyintézőktől a hatékony munkavégzés érdekében, ezáltal alapjaiban rengeti meg ez a változtatás az ügyintézők feladatmegoldásának teljesítését.

Továbbá a TB ellenőrzések lefolytatásának gyökeres változtatását fogja maga után vonni ez az környezetbarát, papírmentes újítás.   

RSM szakértők véleménye  szerint a segélyezési lapok vezetésének megszűnése maga után vonja, hogy az ellenőröknek már az iratanyag személyes ellenőrzésére kevesebb időt kell a jövőben fordítani, mivel minden adatot elektronikusan is rendelkezésre állnak. Ez a személyes ellenőrzések időtartalmának nagymértékű csökkenését hozza maga után, miközben az ellenőrzések a Kormányhivatal épületén belül is könnyedén megvalósíthatók lesznek.

Ez a változtatás gyorsítja a munkavégzést a TB ügyintézők részére, könnyíti az ellenőrzést a Kormányhivatalok részére és a digitalizáció óriás léptékben történő elindítása lehetővé teszi a papírmentes munkafolyamatok bevezetését.

  TB-kifizetőhelyi kérdésem van


*A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 61. §-ának (5a) bekezdése szerint a pénzbeli egészségbiztosítási ellátások és a baleseti táppénz iránti kérelmek benyújtása, továbbá a kifizetőhely feladatellátása során az egészségbiztosító által rendszeresített, az egészségbiztosító honlapján, illetve a személyre szabott ügyintézési felületen közzétett nyomtatványoknak megfelelő érvényes nyomtatványokat kell használni.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom