Facebook image
Mentés

NAV késedelmi pótlék változások 2025-től – havonta kell megfizetni a pótlékot

A NAV 2025-től új rendszert vezet be a késedelmi pótlék kiszabására: az éves egyszeri előírás helyett havi rendszerességgel kerülnek előírásra a késedelmi pótlékok az adószámlán. Ez azt jelenti, hogy minden hónapra külön-külön kiszámítják és megfizettethetik a késedelmes adóteljesítések utáni pótlékot.

Havi késedelmi pótlék szabályai 2025-től - mi változott? 

Korábban a késedelmi pótlékot éves rendszerben, egy összegben kellett megfizetni – jellemzően a tárgyévet követő év november 15-ig. A NAV 2025-től azonba új rendszert vezetett be a késedelmi pótlék kiszabására: az éves egyszeri előírás helyett havi rendszerességgel kerülnek előírásra a késedelmi pótlékok az adószámlán. 

NAV késedelmi pótlék 2025 - fontos időpontok és határidők

  • A 2024-es évre vonatkozó késedelmi pótlékot (amely a 2024-es év adókötelezettségeinek késedelmes befizetései miatt keletkezett nettó módon számítva.) 2025. március 31-ig kellett megfizetni – ez fél évvel korábban van, mint a korábban megszokott november 15-i határidő.
  • A 2025. január–március hónapokra vonatkozó pótlékokat már 2025 áprilisában meg kell fizetni.
  • Áprilistól kezdve az adott hónapra eső késedelmi pótlékot a tárgyhót követő hónap 20. napjáig kell megfizetni.

Csak az 5.000 forintot elérő pótlék kerül előírásra

Fontos praktikus részlet, hogy a NAV továbbra is csak akkor írja elő a késedelmi pótlékot az adószámlán, ha annak összege eléri az 5.000 forintot.

Mekkora a késedelmi pótlék mértéke?

A késedelmi pótlék mértéke nem változott: a jegybanki alapkamat + 5 százalékpont, napi bontásban (azaz az éves kamatláb 1/365-öd része naponta). Ez a jelenlegi, magas alapkamat-környezetben különösen érzékenyen érintheti azokat a vállalkozásokat, amelyek pénzügyi nehézségekkel küzdenek.

A változás hatása a céges likviditásra

A vállalkozásoknak eddig volt lehetőségük arra, hogy a pótlékfizetési kötelezettséget csak év végén rendezzék. A havi rendszerre való átállás viszont azt jelenti, hogy már hónapról hónapra számolni kell a pótlékteherrel, ami a cégek pénzügyi tervezésében és cash-flow menedzsmentjében is változtatásokat igényel.

Ez különösen azoknak a vállalkozásoknak jelenthet nehézséget, amelyek szezonális bevételekkel vagy időszakos fizetési kötelezettségekkel dolgoznak.

Adótanácsadó segítségét kérem

Van megoldás: fizetési kedvezmény és adótanácsadás

Az új rendszerben kiemelten fontossá válik a fizetési kedvezmények időben történő igénylése.Jó hír, hogy a késedelmi pótlék már nem pótlékolódik tovább, így a kedvezmény kérése révén csökkenthető a vállalkozás pénzügyi terhe.

Az adóhatóság felé benyújtandó kérelmek szakértői előkészítése érdekében javasolt adótanácsadó bevonása, aki segíthet a dokumentáció összeállításában, a megfelelő indokolás megfogalmazásában és a NAV-val történő hatékony kommunikációban.

Olvassa el korábbi blogbejegyzésünket a fizetési kedvezményekről!

Hogyan segíthet az RSM Hungary?

Az RSM Hungary tapasztalt adótanácsadói naprakészen követik a NAV gyakorlatának változásait, és komplex támogatást nyújtanak a cégeknek:

  • Fizetési kedvezmény kérelmek összeállítása és benyújtása
  • Az adófolyószámla rendszeres ellenőrzése, pótlékfizetési kötelezettségek időben történő azonosítása
  • Adótervezés és cash-flow tanácsadás a likviditási hatások minimalizálása érdekében
  • Ügyfélképviselet a NAV előtti eljárásokban

Adótanácsadó segítségét kérem

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom