Iparűzési adó
Az eredeti bejelentésről készített bejegyzésünkben már hangsúlyoztuk, hogy ezek a változások (az árbevétel legfeljebb 80 százaléka erejéig számolható el az eladott áruk beszerzési értéke, valamint a közvetített szolgáltatások értéke együttesen) főleg a nagykereskedelmi vállalkozásokat fogják érinteni, szemben a korábbi kiskereskedelmet sújtó ágazati különadóval. Persze aggódhattak azok a kiskereskedők is, akik eredményüket módszeresen nulla közelire hozták ki, mivel náluk a költségek között az eladott áruk beszerzési értéke messze felülreprezentált volt. A szakma jelezte, hogy probléma lehet azokkal a nagykereskedő cégekkel, akik az új szabályok hatálya alá kerülnek, mivel többeknek lehetősége lesz arra, hogy tevékenységüket a határon túlról szervezzék meg. Könnyen belátható, hogy e változás nemcsak az iparűzési adó, de több más adóbevétel csökkenését is eredményezheti.
Ezért üdvözöltük azokat a híreket, hogy e változások mégsem lépnek hatályba. A beterjesztett törvényjavaslat rácáfolt, illetve változtatott a korábbiakon. Az új tervek szerint nem kell az új elképzelésekkel számolniuk az 500 millió Ft alatti árbevételű cégeknek, továbbá magasabb (85 százalék) a megtűrt mérték 500 millió és 20 milliárd Ft között. A 80 milliárd Ft-ig terjedő sávban ez az érték 75 százalék, míg e felett már csak 70 százalék.
Mit jelent ez? Az ágazati különadóhoz hasonlóan a jogalkotó nem preferálja a nagyvállalkozásokat, de ami ennél is érdekesebb, sújtja azokat a kereskedő cégeket, amelyek kisebb árréssel dolgoznak! A nyilvánosan elérhető beszámolók számait áttekintve kiderült, hogy e javaslat beterjesztése hidegzuhanyként érhetett egyes kiskereskedelmi láncokat is. A legnagyobb vesztes 700 millió Ft-ot meghaladó iparűzési adó ráfordítás növekedéssel kalkulálhat 2 százalékos adókulcsot feltételezve! Ez a társaság az eredeti szabályok alapján is hátrányt lett volna kénytelen elszámolni, azonban diszkont versenytársai csak most kerültek be a vesztesek közé. A már ismert okok miatt a magyar tulajdonú láncokat kevéssé érintik a rendelkezések, azonban a 2011. évi számok alapján az egyik legnagyobb külföldi tulajdonban lévő lánc a magas árrése miatt nem lesz kénytelen további ráfordítással kalkulálni.
Az iparűzésiadó-módosítás hatása
(millió forint) | Tesco | Spar | Lidl | Auchan* | Metro | Penny Market | Aldi |
Értékesítés nettó árbevétele 2011 | 612 654 | 334 885 | 186 500 | 304 678,9 | 165 716,5 | 141 984,8 | 56 952,3 |
Eladott áruk beszerzési értéke és az eladott (közvetített) szolgáltatások értéke 2011 | 437 623 | 222 850 | 145 277 | 253 127,7 | 137 684,2 | 111 693,5 | 44 004,4 |
A 2011. évi beszámoló adatai alapján meghatározott iparűzési adó alap a 2012-es szabályok szerint | 175 031 | 112 035 | 41 223 | 51 551,2 | 28 03,3 | 30 291,3 | 12 947,9 |
A 2011. évi beszámoló adatai alapján meghatározott iparűzési adó a 2012-es szabályok szerint | 3 500,6 | 2 240,7 | 824,5 | 1 031 | 560,6 | 605,8 | 259 |
a 2011. évi beszámoló adatai alapján meghatározott iparűzési adó alap a 2013-as szabályok szerint | 182 651,6 | 112 035 | 51 370,7 | 85 787,6 | 44 098,1 | 37 862,3 | 13 785 |
A 2011. évi beszámoló adatai alapján meghatározott iparűzési adó a 2013. szabályok szerint | 3 653 | 2 240,7 | 1 027,4 | 1 715,8 | 882 | 757,2 | 275,7 |
Iparűzési adó növekedés | 152,4 | 0 | 203 | 684,7 | 321,3 | 151,4 | 16,7 |
Az Auchan adatok tartalmazzák a Cora 2011-es adatait is
Az iparűzési adó és adóalap meghatározása során csak az árbevételi, elábé és közvetített szolgáltatás adatokat vettük figyelembe
A fenti táblázat számai után persze elgondolkodtató, hogy ugyanezen társaságok mekkora ágazati különadó fizetési kötelezettség alól mentesülnek a 2011-es számokat alapul véve. Mindezek alapján megállapítható, hogy ezek a cégek összességében nyertesnek tekinthetők. Az eredmény egyértelmű: a korábbi viszonylag szűk adóalanyi kört kiterjeszti a jogalkotó.
Az ágazati különadó mértéke
(millió forint) | Tesco | Spar | Lidl | Auchan* | Metro | Penny Market | Aldi |
Értékesítés nettó árbevétele 2011 | 612 654 | 334 885 | 186 500 | 304 678,9 | 165 716,5 | 141 984,8 | 56 952,3 |
Ágazati különadó | 13 125,9 | 6 181,6 | 2 472 | 5 426,5 | 1 952,4 | 1 359,1 | 137,3 |
Mindezek a szabályok akár az árpolitika, ezen belül is a csoporton belüli árazás, a transzferárazás átgondolására késztethetik a vállalkozásokat annak érdekében, hogy az árrés mértéke növekedjen, de ezzel párhuzamosan nem kizárható a törekvés, hogy a társasági adó alapját más módszerekkel csökkentsék.
Cafeteria
A cafeteria terén tervezett változtatások, amelyek a kapcsolódó százalékos mértékű EHO kulcsát növelték volna 10-ről 27 százalékra, jelentősen befolyásolták volna részben a cafeteriarendszer jövőjét - melynek átalakítására a kormányzat az utóbbi időben jelentős energiákat fordított -, részben pedig a munkavállalók hangulatát - akik valószínűsíthetően a vesztesei lettek volna a tehernövekedésnek, hiszen a munkaadók már nem feltétlenül akarták volna ennek terhét is magukra vállalni a jelenlegi gazdasági körülmények között. Az átmeneti enyhülés után azonban itt is ragaszkodott a jogalkotó a bevételnöveléshez, igaz már mérsékeltebben. A kompromisszumnak tekinthető javaslat szerint a százalékos EHO kulcs csak 4 százalékponttal emelkedik. A hatásokat az alábbi táblázatban mutatjuk be:
Béren kívüli juttatás (jelenlegi 2012-es terhelés) | Korábbi tervezet szerinti cafetéria terhelés | Új tervezet szerinti cafeteria terhelés | Bérköltség 2.424 ezer forint éves jövedelem alatt 2012-ben, valamint a teljes jövedelem után 2013-ban, a félszuperbruttó kivezetése után | Bérköltség 2.424 ezer forint jövedelem felett 2012-ben | |
Juttatás összege | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Adóteher | 30,94 | 51,17 | 35,7 | 96,18 | 110,04 |
Összes munkáltatói teher | 130,94 | 151,17 | 135,7 | 196,18 | 210,04 |
Öröm az ürömben, hogy az Erzsébet utalvány alkalmazhatóságának és a hozzá kapcsolódó kedvezményeknek a kiterjesztése is tervben van. Korábban csak az idei évre tervezett átmeneti szabály szerint az Erzsébet utalvány meleg étkezésre is fordítható. Ez változik meg oly módon, hogy most már időkorlát nélkül lehet ezt az utalványt mind fogyasztásra kész étel vásárlására, mind melegkonyhai étkezési szolgáltatásra fordítani. További jó hír, hogy a béren kívüli juttatás keretei között a tavalyi 5 ezer forinttal szemben már 8 ezer forint értékben adható havonta.