- Mivel foglalkozunk
- Kik vagyunk
- Blog, szakmai tartalmaink
Ismerje meg a látvány-csapatsport támogatásában rejlő adómegtakarítási lehetőségeket és optimalizálja cége társasági adózását.
A látvány-csapatsportok 2022. évi támogatása (közismertebb nevén sporttámogatás) nem csupán a piaci szereplők társadalmi felelősségvállalásának egyik eleme, hanem egy olyan társaságiadó-kedvezmény, amelynek tudatos tervezésével jelentős megtakarítások realizálhatók.
Olyan adózók számára ajánljuk a sporttámogatás lehetőségét, akiknél az adóévben várható eredmény alapján jelentős társaságiadó-fizetési kötelezettség keletkezik, mivel a megtakarítás adókedvezmény formájában érvényesíthető.
A sporttámogatás adófelajánlás formájábanis megvalósítható, ami az adóelőny és a megvalósítás szempontjából az esetek többségében kedvezőbb megoldással szolgál, ezért javasoljuk annak megismerését is.
A támogatás két részből áll, melyekre eltérő szabályok vonatkoznak.
A látvány-csapatsport támogatás öt sportágban nyújtható: kosárlabda, labdarúgás, kézilabda, vízilabda, jégkorong.
A sportfejlesztési programok tao támogatása esetén a támogatónak kiegészítő sportfejlesztési támogatást is kell fizetnie a támogatás adóévében. A kiegészítő támogatást a látvány-csapatsport szervezet országos sportági szakszövetsége, vagy a támogatott sportágának szakszövetségében működő amatőr-, vagy hivatásos sportszervezet, vagy akár a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítvány kapja meg. Sportköztestület támogatása esetén a kiegészítő támogatást kötelezően csak a Magyar Olimpiai Bizottság részére lehet és kell is megfizetni.
A kiegészítő sportfejlesztési támogatás összege a támogatás alapján elért társasági adókötelezettség-csökkenés 75 százaléka. Ez a támogatás azonban szponzori szerződés keretében is nyújtható, azaz a támogató ellenszolgáltatást kaphat a kiegészítő támogatásért cserébe.
A maximális adómegtakarítás a fenti szabályok szerint a támogatás összegének 2,25 százaléka.
Tételezzük fel, hogy az adózó folyó évre várható társaságiadó-kötelezettsége az alábbiak szerint alakul:
Megnevezés | Összeg |
---|---|
eredmény alapján számított adóalap: | 300 000 000 Ft |
várható társaságiadó-kötelezettség: | 27 000 000 Ft |
Amennyiben az adózó az ebben az esetben maximálisan választható 17,779 millió forinttal támogat egy jogosult sportszervezetet, akkor a társaságiadó-kötelezettsége az alábbiak szerint változik:
Megnevezés | Összeg |
---|---|
adóalap a támogatás nélkül: | 300 000 000 Ft |
maximálisan érvényesíthető támogatás: | -17 779 000 Ft |
új adóalap: | 282 221 000 Ft |
számított társasági adó: | 25 400 000 Ft |
adókedvezmény: | -17 779 000 Ft |
új társaságiadó-kötelezettség: | 7 621 000 Ft |
A támogatónak kiegészítő sportfejlesztési támogatást is kell fizetnie, amelynek összege a következőképpen alakul a példánk szerint:
Megnevezés | Összeg |
---|---|
támogatás: | 17 779 000 Ft |
kiegészítő támogatás mértéke | 1 200 083 Ft |
A támogatás által elért adócsökkenés a következők szerint alakul:
Megnevezés | Összeg |
---|---|
adócsökkenés: | 19 379 000 Ft |
támogatás miatti ráfordítás: | 17 779 000 Ft |
kiegészítő támogatás mértéke: | 1 200 083 Ft |
realizált megtakarítás: | 399 918 Ft |
megtakarítás mértéke: | 2,25 % |
A bemutatott példa alapján realizálható adómegtakarításon túl nem szabad megfeledkezni a következő évi társaságiadó-előleg összegének csökkenéséről sem! A sporttámogatásban rejlő másik adótervezési lehetőség, hogy az alacsonyabb összegű társaságiadó-kötelezettség hozzájárul a következő egy éves időszakban fizetendő társaságiadó-előleg összegének csökkenéséhez is.
A példa szerinti esetben az eredetileg fizetendő havi 2,250 millió forintos adóelőleg helyett már csak havi 635 ezer forint társasági adóelőleget kell fizetni. Amennyiben a támogatás nélküli adóalap 55,562 millió forint és 196,837 millió forint közé esik, abban az esetben sporttámogatással elérhető, hogy havi társaságiadóelőleg-fizetés helyett csak negyedévente keletkezzen adóelőleg-fizetési kötelezettség.
Támogatás a látvány-csapatsportágakban működő alábbi szervezetek részére az alábbiakban megjelölt jogcímeken nyújtható:
Szak- szövetség | Amatőr sportklub, sportiskola | Profi sportklub | Alapítvány | Sport-köztestület (MOB) | |
---|---|---|---|---|---|
Utánpótlás-nevelési feladat ellátása | X | X | X | X | |
Személyi jellegű ráfordítás | X | X | X | X | X |
Tárgyi eszköz beruházás, felújítás | X | X | X | X | |
Biztonsági követelmények teljesülését szolgáló infrastruktúra-fejlesztés | X | X | X | X | |
Képzéssel összefüggő feladatok | X | X | X | X | X |
Versenyeztetéssel összefüggő költségek támogatása | X | X | X | ||
Sportcélú ingatlan üzemeltetésének költségei | X | X | X |
A megtakarítás eléréséhez szükséges (többek között):
A támogató a támogatás és a kiegészítő sportfejlesztési támogatás megfizetésének tényét annak pénzügyi teljesítésétől számított 30 napon belül a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak bejelenteni köteles. Amennyiben a kiegészítő támogatást nem az országos szakszövetség kapja, úgy a szponzori,- vagy a támogatási szerződést a megkötést követő 30 napon belül el kell küldeni a támogatott látvány-csapatsport országos szakszövetségének.
A támogató a támogatás folyósítását követő 8 adóévben érvényesítheti az adókedvezményt.