Facebook image
Mentés

Üzleti partner ellenőrzése 2024 – Miért fontos?

2024-től az adóhatóság kiemelt célja, a fiktív számlázás teljes megszűntetése az online számlaadatszolgáltatásokra és a virtuális revizorokra támaszkodva. Ezzel összefüggésben még szigorúbb ellenőrzéseket tervez és a könyvelők felelősségét is meg akarja állapítani, ha az adókötelezettségek megkerülését észleli.

Az online számlaadatszolgáltatás révén rendelkezésre álló valós idejű információk algoritmusokkal történő feldolgozásán keresztül a NAV végig tudja követni bármely számlázás láncolatát és ha valahol az áfa befizetése elmarad, akkor a láncolatban addig megy, amíg ezt az áfát vissza nem tudja szerezni. 

Nagyobb felelősség az üzleti partner előzetes üzleti ellenőrzése során

A cégek ezentúl a szigorúan elvárt előzetes üzleti ellenőrzési szempontok figyelembevételével már „kezesként” felelnek az igénybe vett partnereikért, az adóhatóság azt várja el, hogy az alvállalkozói teljesítmény gyakorlati megvalósulásában olyannyira jelen legyen a megrendelő, mintha a saját maga munkavállalóival teljesítette volna az adott gazdasági eseményt.

Töltse le – nyilvános adatbázisokat összefoglaló kiadványunkat, mely segítséget nyújt üzleti partnerei ellenőrzéséhez és egy esetleges NAV adóellenőrzéshez való felkészülésre. 

Töltse le kiadványunkat és ellenőrizze üzleti partnereit!

Mi történik ha nem megfelelően ellenőrizzük a partnerünket a gazdasági esemény megvalósulása során? 

A NAV ránk fogja vetíteni az adókijátszást, azt vélelmezi, hogy abban mi is közreműködtünk. Jobb esetben csak adóellenőrzés keretében jelenik meg, de előfordulhat, hogy a büntetőeljárásba is bevonja a céget, hiszen a láncolat végén költségvetési csalás történik.

Sok társaság csak egy adóhatósági ellenőrzés során szembesül az üzleti partnerek ellenőrzésének és az ehhez kapcsolódó dokumentáció meglétének jelentőségével, mely során be kell mutatniuk a társaság szerződéskötési gyakorlatát és bizonyos, az adóhatóság által kijelölt partnereknél azok előzetes üzleti ellenőrzésére vonatkozó dokumentációt is. 

Mit ellenőrizzünk, hogyan ellenőrizzünk?

Az előzetes üzleti ellenőrzés tehát nem jelent mást, mint egy előzetes átvilágítást a parnerünkről, ahol pozitív és negatív információkat gyűjtve megvizsgáljuk, hogy a teljesítéshez szükséges személyi és tárgyi feltételekkel rendelkezik. 

Ennek legegyszerűbb módja a NAV, illetve a cégbíróság által közétett elérhető nyilvános adatbázisokban történő vizsgálódás. Az üzleti ellenőrzéshez használható nyilvános  adatbázisok listáját az alábbi gombra kattintva tölheti le. 

Töltse le – nyilvános adatbázisokat összefoglaló kiadványunkat, mely segítséget nyújt üzleti partnerei ellenőrzéséhez és egy esetleges NAV adóellenőrzéshez való felkészülésre. 

Üzleti ellenőrzés - nyilvános adatbázisok listája

Ezen túlmenően a partner honlapja, közösségi portálok is segítségünkre lehetnek, hogy ott milyen adatokat referenciákat közöl magáról a partnerünk.

Az adóhatóság véleménye szerint további elvárt partnerellenőrzési intézkedés például

  • a partner székhelyének, telephelyének ellenőrzése,
  • nullás adóigazolás kérése, illetve a 
  • a partnerünk bejelentett munkavállalóinak számára

irányulóellenőrzés lefolytatása is.

Ami fontos, hogy az elvégzett ellenőrzési cselekményeket dokumentáljuk is, hogy a NAV részére át tudjuk adni.

Az RSM adótanácsadói javasolni tudnak olyan megoldásokat, amelyek egyszerre több nyilvános adatbázis információit összesítik és tárolják is a jövőre vonatkozóan részünkre, valamint "NAV-álló" komplett üzleti ellenőrzési modellt tudnak bemutatni.

Üzleti partner ellenőrzése? Adótanácsadó segítségét kérem!

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom