M&A, fúziók, felvásárlások HR szempontjai
A cégfelvásárlási folyamatot követően a vevő döntése alapján a társaságok egymástól különállóan működhetnek tovább egy cégcsoport részeként, vagy akár teljes fúzió esetében össze is olvadhatnak egy új, közös egységet alkotva.
Az M&A folyamatok helyes kezelése kulcsfontosságú, hiszen hatással lehetnek a vállalat pénzügyi helyzetére, az alkalmazottak hozzáállására és jövőbeli elkötelezettségére, az ügyfélkapcsolatokra és az általános sikerre.
Ahogy a Society of Human Resource Management (SHRM) fogalmaz:
A fúziók és felvásárlások (M&A) olyan folyamatok, amelyeket a vállalatok szervezeti céljaik elérése érdekében alkalmaznak, és ennek során komoly hatást gyakorolnak a szervezetek minden szintjén dolgozó munkavállalókra, hiszen két szervezet próbál egy egésszé egyesülni.
Az M&A gyors előnyöket nyújthat, de az integrációs folyamat helyes kezelése kulcsfontosságú a félreértések, illetve az operatív és pénzügyi kockázatok elkerülése érdekében.
Az egyesülések és felvásárlások során a kudarcokért nagy részben a „munkaerővel kapcsolatos problémák” felelnek.
A tranzakció során a HR kritikus szerepet játszik az átmenet emberi oldalának kezelésében
A kulcsfontosságú HR feladatok közé tartozik:
Munkavállalókkal való konzultáció és kommunikáció
Gondoskodni kell róla, hogy az M&A tranzakcióban részt vevő eladó és vevő társaság teljesítse a munkáltatói kötelezettségeit a megfelelő konzultáció révén; a tranzakció megfelelő pontján tájékoztatniuk kell a munkavállalókat a változásokról, kezelni azok aggodalmait, és fenntartani az átláthatóságot a bizonytalanság csökkentése érdekében.
Kulturális integráció
A vállalati kultúrákat fel kell mérni és össze kell hangolni annak érdekében, hogy zökkenőmentes legyen az átmenet, és elkerüljék a csapatok közötti összetűzéseket.
Munkavállalók megtartása
Már a tranzakciós folyamat kezdeti szakaszában azonosítani szükséges a kulcsfontosságú munkavállalókat, és megfelelő stratégiákat kell bevezetni a legtehetségesebb dolgozók megtartására, megelőzve értékes csapattagok elvesztését. A kulcsmunkavállalók tranzakció utáni megtartása számos esetben szerepel a tranzakciós szerződés feltételei között, így kritikus tényezőnek számít bármely felvásárlási folyamat során.
Szervezeti felépítés
Szükséges lehet a szervezet átalakítása, a szerepkörök tisztázása és a vezetés zökkenőmentes átadásának biztosítása. A szervezeti átalakítás pénzügyi hatásaival (pl. elküldött munkavállalók végkielégítései) szükséges lehet fúzió esetén a vevőnek előre kalkulálnia és akár a vételár kalkulációjába is beépíteni.
Fizetések és juttatások
A kompenzációkat, juttatásokat és szabályzatokat felül kell vizsgálni és össze kell hangolni a két szervezet közötti méltányosság és következetesség biztosítása érdekében. A tranzakciós folyamat sikerességének biztosítási gyakorlata lehet többek között a tranzakció sikeres lefolytatásában részt vevő kulcsembereknek fizetett, tranzakció lezárulását követő bónuszkifizetés. Ezen bónuszkifizetés új vevő általi kifizetése erősítheti a kulcsmunkavállalók elköteleződését, azonban vevő részéről további tranzakciós költségként tekinthető.
Jogi környezet és jogszabályi megfelelőség
Biztosítani kell a munkaügyi törvények és előírások betartását az átmenet során, beleértve a szerződések, végkielégítések vagy létszámleépítések kezelését.
Változások kezelése
Segíteni kell a munkavállalókat a változási folyamat során képzések, támogatás és világos iránymutatások révén, hogy könnyebben tudjanak alkalmazkodni.
Amennyiben M&A folyamat előtt áll, vagy már meg is kezdte a folyamatot, sosem késő ellenőrizni, hogy végig megfelelően kezeli-e vállalata az emberek és a vállalati kultúra kérdéseit. Lépjen velünk kapcsolatba!
*https://www.mercer.com/insights/people-strategy/mergers-and-acquisitions/wake-up-to-the-people-issues/