Mi az egyablakos rendszer (OSS)?
Az online értékesítésnek köszönhetően könnyebben juthat el egy termék más uniós tagállam fogyasztójához, mintha azt egy üzletben próbálnánk eladni. Arra az esetre, ha a terméket vagy bizonyos szolgáltatásokat webshopon keresztül más tagállami fogyasztónak értékesítik, speciális áfaszabályok vonatkoznak. Ha az ilyen webshopos értékesítések együttes éves volumene meghaladja a 10.000 eurót, akkor 2021. július 1-jét követően főszabályként a fogyasztó tagállama szerinti áfát kell felszámítani. Az értékesítőknek ahhoz, hogy a célország szerinti áfát megfizessék, alapesetben be kellene regisztrálniuk minden olyan tagállamban, ahová értékesítenek. Ehhez képest jelent egyszerűsítést az egyablakos rendszer (OSS – One Stop Shop),ami azonban nem minden esetben alkalmazható.
Az egyablakos rendszert azért hozták létre, hogy a vállalkozások úgy tudják rendezni az egyes tagállamokkal szemben fennálló áfakötelezettségeiket, hogy kizárólag egy tagállam adóhatóságánál (ahol a székhelye, ennek hiányában állandó telephelye, vagy szokásos tartózkodási helye van) regisztráljanak be és a felmerülő áfát és bevallási adatokat ezen tagállam adóhatósága küldje el a többi tagállam adóhatóságának.
regisztráció OSS/IOSS rendszerbe
Mikor lehet OSS rendszert használni?
Az egyablakos rendszerbe minden olyan Közösség területén letelepedett vállalkozás regisztrálhat, amely:
- Közösségen belül fogyasztóknak értékesít, szolgáltatásokat nyújt,
- importált termékek távértékesítését végzi,
- ezenkívül regisztrálhatnak azok a Közösség területén kívül letelepedett vállalkozások is, amelyek a Közösség valamely tagállamában lévő fogyasztóknak nyújtanak szolgáltatást.
Az OSS rendszerbe a vállalkozás letelepedési helye és tevékenysége függvényében lehet regisztrálni. Ez alapján megkülönböztetünk:
- uniós,
- nem uniós,
- valamint import (IOSS) sémát.
Uniós séma alkalmazható minden Közösségen belüli fogyasztóknak történő termékértékesítésre, továbbá minden olyan szolgáltatásra, amelyet a Közösség valamely más tagállamába fogyasztónak nyújtanak.
Uniós sémát használhatnak azok a vállalkozások is, amelyek nem a Közösség területén telepedtek le és úgy teljesítenek távértékesítést a Közösség területén lévő fogyasztó számára. Ez esetben pénzügyi képviselő alkalmazása kötelező.
Nem uniós sémát azok a Közösség területén kívül letelepedett vállalkozások alkalmazhatják, amelyek a Közösség területén lévő fogyasztóknak nyújtanak szolgáltatásokat. A nem uniós sémát alkalmazó vállalkozásoknak nem kell pénzügyi képviselőt megbíznia.
Mikor lehet az IOSS rendszert használni?
Az import séma (IOSS) EU magánszemélyeknek értékesítő webshop esetén az áfafizetés egyszerűsítésére használható, ha a harmadik országból importált termék (a jövedéki termékek kivételével) a 150 euró adó nélküli értéket nem haladja meg.
Kik használhatják az IOSS rendszert?
Az IOSS-be azok a vállalkozások regisztrálhatnak, akik a Közösség területén székhellyel vagy állandó telephellyel rendelkeznek, valamint azok a Közösség területén letelepedett közvetítők, akik az import áfát az értékesítő nevében és helyett vallják be és fizetik meg. Azok a vállalkozások, amelyek nem telepedtek le az EU területén, csak közvetítőn keresztül regisztrálhatnak az IOSS rendszerbe.
Amennyiben a vállalkozás nem telepedett le a Közösség területén, úgy csak abban az esetben regisztrálhat közvetlenül az import sémába, ha olyan Közösségen kívüli országban telepedett le, amellyel az EU-nak megállapodása van (jelenleg csak Norvégia).
Hol lehet regisztrálni az OSS és IOSS rendszerbe?
Az OSS és IOSS rendszerbe a NAV online felületén lehet regisztrálni.
Mikortól lehet regisztrálni az OSS és IOSS rendszerbe?
Az egyablakos rendszerbe 2021. április 1-től lehet regisztrálni, azonban a rendszer csak 2021. július 1-től indul, így csak a 2021. június 30. után teljesített ügyleteket lehet bevallani az új felületen.