Aktualitások a Cégkapu ügyintézésben
A felhasználói visszajelzések alapján az alábbi, a cégkapu-regisztrációs alkalmazást, valamint a cégkapus postafiókot érintő információk érvényesek 2021-ben:
Változások a cégkapumegbízottak számában
A regisztrációs kérelem kitöltésekor a korábbi egy helyett öt személyt lehet cégkapumegbízottként megadni. A meglévő cégkapumegbízottak körének bővítése adatmódosítás benyújtásával kezdeményezhető. A korábbi személyek törlésének módja nem változott, ehhez szintén adatmódosítási kérelem beküldése szükséges.
Valamennyi cégkapumegbízott azonos jogosultsággal, ill. jogkörrel rendelkezik a cégkapus postafiókra vonatkozóan. Kezelheti a beérkezett dokumentumokat, elvégezheti az ügykezelők névlistájának karbantartását és egyéb adminisztrációs teendőket, címkéket, szabályokat hozhat létre. A cégkapumegbízott eléri a postafiókhoz tartozó Napló funkciót is, amelynek segítségével lekérdezheti a dokumentumokhoz kapcsolódó adatokat (pl. letöltés, törlés),valamint a címkézési és ügykezelői adminisztrációs műveleteket.
Bejelentési kötelezettség
A gazdálkodó szervezeteknek a cégkapu címüket, mint hivatalos elérhetőséget, be kell jelenteniük a Rendelkezési Nyilvántartásba. Ennek előfeltétele a cégkapu tárhely szolgáltatásra történő regisztráció. Amennyiben korábban, a regisztráció során nem történt meg a cégkapucím bejelentése a Rendelkezési Nyilvántartásba, adatmódosítás benyújtásával a bejelentés pótolható.
Kapcsolattartás
A Cégkapuhoz tartozó kapcsolattartási e-mail címet nem a cégkapumegbízotthoz tartozó blokkban, hanem külön kiemelt részben kell megadni.
A Cégkapu ügyintézés háttere
A gazdálkodó szervezetek és az adóhatóság közötti hivatalos kapcsolattartásnak 2019. január 1-jétől adóügyekben is a Cégkapun keresztül kell zajlania. Ebből következik, hogy a magánszemély törvényes képviselő ügyfélkapuja/KÜNY tárhelye helyébe a gazdálkodó szervezet Cégkapuja lépett.
Ez akár könnyebbséget is jelenthet az érintetteknek, mert saját Cégkapu használata esetén nincs feltétlenül szükség az EGYKE adatlap (állandó meghatalmazás) benyújtására. A CÉGKAPU VÉLELEM alapján, az adózó nevében tett jognyilatkozatnak minősül az, ha bármely dokumentumot, nyilatkozatot a gazdálkodó szervezet Cégkapujáról küldenek be a NAV-hoz.
Ez azt is jelenti, hogy ha valaki megnyitja a Cégkapun elhelyezett dokumentumot, azt a gazdálkodó szervezet szempontjából átvételre jogosult személynek kell tekinteni! A cégkapuhasználat beállítása a gazdálkodó kötelezettsége és felelőssége is egyben. A Cégkapu jogosultság leosztása, címkézése így kiemelt figyelmet kell, hogy kapjon az adózók részéről is.
A Cégkapu használatának alapjairól és a külföldi ügyvezetők cégkapu regisztrációjáról korábbi blogjainkban olvashat.