Mely értékesítések válnak így NAV online számla jelentés kötelezetté?
- Közösségen belüli értékesítésről és szolgáltatásnyújtásról kiállított számlák.
- EU-n kívüli, harmadik országba irányuló export értékesítésről és szolgáltatásról kiállított számlák.
- Magánszemélyek felé kiállított számlák.
Mi változik pontosan a NAV online számla jelentés kapcsán?
1. EU-n belülre termelő, szolgáltató cégek értékesítései
A kizárólag EU-n belülre termelő, szolgáltató cégek ügyletei is bekerülnek a NAV látószögébe, sőt, a NAV az ilyen értékesítésekről kiállított számlák összes adatát látni fogja. Az adóhivatal jelenleg ezekről az értékesítésekről, szolgáltatásnyújtásokról áfabevallással egyidejűleg kötelező EU-s összesítő nyilatkozatból (A60) kap részletesebb információt, összevontan a vevők Közösségi adószáma szerint csoportosítva. Ehhez képest januártól az adóhivatal számlák szintjén fogja látni a Közösségen belüli értékesítéseket.
Ez jelentősen megnövelheti az adóhivatali kockázatelemzési módszertan hatékonyságát, mivel a Közösségen belüli ügyleteknél a számlán szereplő összes adatra és a Közösségi vevő adószámára teljes rálátása lesz így a hivatalnak.
Így például még azt is láthatja a NAV, hogy a számlán hány db vagy kg terméket értékesítünk Közösségen belülre (vajon a kapcsolódó kiszállítási igazoláson is ugyanez fog-e szerepelni),és az értékesített termékek ára vevőnként miként alakul.
2. EU-n kívüli export értékesítések
Az export értékesítések tekintetében az adóhivatal eddig csak akkor tudta elemezni egy társaság export ügyleteit, ha utólagosan bekérte az áfaanalitikát és/vagy a számlákat, valamint az ezekhez hozzá tartozó vámdokumentációt. Januártól azonban azonnal látni fogja ezeket a tranzakciókat és a termékértékesítések kapcsán könnyedén összevetheti a vámhatóság rendszerében szereplő ugyanazon társasághoz tartozó kiviteli vámáru nyilatkozatokkal. Feltételezzük, hogy erre a lehetőségre gondolt már az adóhivatal is.
3. Magánszemélyek felé történő értékesítések
A magánszemélyek felé történő értékesítések esetén a számlán fel kell ugyan tüntetni a magánszemély vevő nevét és címét, de erről a számláról ugyanezekkel a személyes adatokkal az online számla rendszerben nem lehet majd adatot szolgáltatni. Ez azért van így, mert a személyiségi jogok védelme (GDPR- szabályok) miatt ezek az információk nem kerülhetnek be az adóhivatalhoz. Ez a kötelezettség érinti a webshopokat is, az EU OSS rendszer 2021. július 1-i indulásáig a webáruházakra is él az online számla adatszolgáltatási kötelezettség.
Viszont, ha januártól magánszemély vásárlásunk során elkéri az értékesítő a nevünket és címünket, tudjunk róla, hogy valószínűleg az új szabályozás miatt kéri ezt tőlünk.
nav online számla riport
megoldás Cégeknek
Milyen többletinformációhoz juthat a NAV az újabb adattartalommal?
Az exportra, EU-n belülre termelő, szolgáltató cégek és a magánszemélyek felé megvalósult értékesítések adatainak online számla kötelezetté tételével az adóhivatal elemzési és ellenőrzési képességei tovább növekednek:
- Számla szintű rálátása és információja lesz a hivatalnak egy újabb tranzakciókörre, így akár már a számla kiállítás pillanatában lefuttatott kockázat elemzés során feltárhat olyan számlázási problémákat, melyeket jelenleg csak egy adóhivatali megkeresés estén utólag tud megtenni.
- 2021. januártól egy magyar adóalany összes kiálított számlája fog befutni a NAV-hoz, melynek alapján a hivatalnak azonnali információja lesz az adóalany forgalmát, bevételét illetően.
- Mivel jövő évtől az adóhivatal látni fogja a társaság összes kimenő tranzakcióját és a belföldi beszerzéseit is, így az adminisztrációs terhek könnyítése érdekében elkészíti a társaságok áfa bevallási tervezetét. Csak az import és a Közösségen belüli termékbeszerzés és szolgáltatás igénybevétele marad ki a NAV látószögéből. Akinek utóbbi tranzakciói is vannak, annak az áfabevallási tervezetet különösen kell figyelnie, esetében az minden bizonnyal kiegészítésre szorul majd.
Ha kérdése van az online számla adatszolgáltatásról,
kérdezze szakértőnket