Korábban részletesen írtunk arról, hogy milyen változások várhatóak környezetvédelmi termékdíj vonalon. Konkrét jogszabálytervezet látott napvilágot az év utolsó negyedévében, melyben a termékdíjtételek emelésén túl, több javaslat is megfogalmazásra került. Mára egyértelművé vált, 2019. január 1-vel nem változnak a termékdíj szabályok, köztük a termékdíj mértéke sem.
A kukába került javaslat jelentősen emelte volna a műanyag zacskók, valamint a reklámhordozó papír díjtételét. Az emelés olyan drasztikus szintű lett volna, amelyet végül is nem lépet meg a jogalkotó, a javaslat elvérzett a társadalmi egyeztetés kezdeti szakaszában, s egyelőre információ sincs arról, hogy mikor várható bármilyen változás a termékdíj területen.
A termékdíjjal kapcsolatos ellenőrzések növekedése várható
Az azonban biztosan várható, hogy a termékdíjjal kapcsolatos ellenőrzések, és hatósági intézkedések folyamatosan növekedni fognak. Egyrészt azért, mert az adóhatóság a rendelkezésére álló adatbázisok elemzéséből azt állapítja meg, hogy rengeteg olyan gazdálkodó van, aki nem ismeri fel, vagy nem akarja felismerni, hogy termékdíj fizetésére kötelezett. A másik ok, hogy akik kezelik a termékdíjat, azaz bevallást tesznek és fizetnek is, kevésbé fordítanak arra figyelmet, hogy mennyire felel meg a termékdíj kezelésük a jogszabályoknak.
Gyakorlati tapasztalat, hogy a gazdálkodók egyre inkább ráébrednek, hogy a külföldről általuk hozott termék tartalmaz csomagolást, vagy maga a termék a vámtarifális besorolás alapján termékdíj köteles, ezért próbálják utólag évekre visszamenőleg rendezni az elmaradt kötelezettségeiket. Amennyiben ezt a gazdálkodó kezdeményezi, akkor van rá esély, hogy szankció nélkül megúszható a mulasztás!
Szintén tapasztalható, hogy gyakran olyan személyek kezelik a termékdíjat, akik nem rendelkeznek azokkal a speciális ismeretekkel, melyek álláspontom szerint nélkülözhetetlenek a környezetvédelmi termékdíj professzionális kezeléséhez. A gazdálkodók számára kézenfekvő, hogy a termékdíjat is a könyvelő kezelje, vagy a cégnél dolgozó olyan kolléga, aki egyébként is számviteli területen járatos. Másik megoldás ezt a feladatot a pénzügyre, a logisztikára, vagy a hulladékkezelésre rábízni, hivatkozással arra, hogy valami olyanról van szó, ami hozzájuk áll közel.
Mérhetetlenül nagy tévedés a termékdíj kezelést ilyen szinten alulértékelni és nem felismerni azt, hogy ez nem csak egy számviteli feladat, nem egy adófajta, hanem egy komplex ismereteket igénylő, az adózás, a számvitel, a vám, a logisztika, a hulladékkezelés, és a pénzügyi területen is járatos személy ismereteit, gyakorlati tapasztalatait igényélő terület. Nem véletlen, hogy létezik termékdíj ügyintézői képesítés, amely próbálja a felsorolt területek lényeges elemeit egyesíteni.
Nem elég nyilvántartani, és formálisan negyedévente bevallani becsült mennyiségű csomagolóanyagot, vagy felületesen betarifált termékekről adatot szolgáltatni, szükséges a jogszabály részletes ismerete, az optimalizációs lehetőségek alkalmazása, de nélkülözhetetlen a termékek pontos vámtarifális besorolása is. Ezek pedig olyan termékdíjban járatos szakembert igényelnek, aki felelősségteljesen tud véleményt formálni a termékekről, valamint a cég tevékenységére szabott termékdíj kezelésről, kialakítva a jogszabálynak és a hatósági ellenőrzésnek is megfelelő nyilvántartást.
A NAV folyamatosan elemzi az EKAER, a vám és további adókötelezettség által rendelkezésükre álló adatokat, és szűri ki azokat a gazdálkodókat, akik termékdíj fizetésére kötelezettek. Még nem késő megelőzni a hatóság megjelenését, addig kell lépnie a gazdálkodóknak, amíg lehet.