Kit érint most a reklámadó változása?
A változás a reklámközzétevőket érinti majd, a szabályváltozások többrétűek. A reklámközzétevők 100 millió forintos árbevételhatárig 0, e fölött 5,3 százalékos kulccsal voltak kötelesek árbevételük után reklámadót fizetni, eddig. A bevételre számított progresszív adókulcsú adóztatást azonban az EU az európai szabályozással ellentétesnek minősítette, így mindenképpen szükség van a hazai szabályozás módosítására. Az Európai Bizottság arra kötelezte Magyarországot, hogy a reklámközzétevőket érintő adóztatásban biztosítsa, hogy minden vállalkozás egyenlő elbírálás alá essen. A Bizottság határozati álláspontja szerint a sávos adókulcs alkalmazása nem elfogadható, Magyarországnak egységes kulcsot kell alkalmaznia, vagy el kell törölnie az adót. További követelményként fogalmazta meg a Bizottság, hogy a reklámadó kapcsán megvalósult tiltott állami támogatást vissza kell fizettetni a vállalkozásokkal.
A reklámmegrendelőknél nincs változás a reklámadó mértékében és a kötelezettségek teljesítésében, a reklámköltségeik után kötelesek továbbra is 5 százalék adót fizetni. Az adott hónapban kézhez vett reklámköltségszámlákból azokat kell figyelembe venniük, ahol nincs nyilatkozat a közzétevőtől, hogy az adót megfizette, vagy a reklám megrendelőjét a szabályozás egyébként mentesíti a fizetési kötelezettség alól. Továbbra is a havi összesített, nyilatkozattal nem lefedett reklámköltés 2,5 millió forintot meghaladó részét kell a reklámadó alapjaként figyelembe venni.
Egységes reklámadókulcs, mentességi határral a reklámközzétevőknél
A Bizottság az 5,3 százalékos adókulcsról kimondta, hogy az valamennyi cég egységes adóztatásánál alkalmazandó, ugyanakkor döntési szabadságot hagyott Magyarországnak arra, ha ennek mértékétől el kívánna térni. Egy kikötést fogalmazott meg a Bizottság: a bevételre vetített egykulcsos adónak egységesen mindenkire érvényesnek kell lennie, méghozzá a reklámadó bevezetésétől kezdődően.
A törvénymódosítási javaslat a reklámközzétevők adózásának egységesítésére többlépcsős választ ad:
- Visszamenőlegesen 2017. január 1. és 2017. június 30. között a reklámközzétevők által fizetendő reklámadó kulcsa 0 százalékra módosul a törvény hatályba lépését követően.
- 2017. július 1-től a reklámközzétevők 7,5 százalékos adókulccsal adóznak.
- A 2017. június 30-ig lezárult – azaz a 2014, 2015, 2016-os – adóévekre megfizetett reklámadót a cégek adótúlfizetésként vehetik figyelembe, illetve az ezekre az évekre még meg nem fizetett reklámadót nem kell megfizetniük. Ezzel az összetett lépéssel a módosításokat követően a reklámadó-előírás lényegét tekintve megfeleltethető annak az Uniós elvárásnak, hogy a reklámközzétevők teljes köre egyenlő elbírálás alá essen.
A javaslat nem feledkezett meg a 100 millió forintot el nem érő reklámközzétevőkről, ők de minimis támogatásnak minősülő adómentességet kapnának, ezzel megvalósulna az EU által kért változtatás.
Mi lesz a túlfizetéssel?
Az adófizetésre kötelezetteknek a szokásos háromlépcsős – adómegállapítás, adóbevallás és adómegfizetés – kötelezettséget kell teljesíteniük. A szabályváltozás az első két kötelezettség alól nem ad felmentést a reklámközzétevők számára, vagyis az adómegállapítást és az adóbevallást ezen évek tekintetében is meg kell tenniük, ha mindeddig nem került rá sor.
A korábban megfizetett adót az adóhatóság a reklámközzétevők adófolyószámláján megjeleníti, ennek következtében a cégek a későbbiekben szabadon rendelkezhetnek az összeg felett. A cég a túlfizetés összegét az általános szabályok szerint kérheti kiutalni bankszámlájára, vagy átvezettetheti más adónemre, illetve az adott számlán tartva későbbi reklámadó-kötelezettségével állíthatja szembe, így csökkentve esedékes befizetésének összegét.
A reklámadó módosítása hatással van a társasági adóra is!
A reklámadó megfizetését a reklámközzétevő cégek az adózás előtti eredmény terhére ráfordításként számolhatták el, érvényesíthették az éves társasági adóbevallásukban.
2017-ben a túlfizetésként jóváírásra kerülő túlfizetést egyéb bevétel címen kell majd az érintett cégek könyveiben kimutatni. A TAO-kulcsok csökkentése miatt azonban a visszafizetett összegekre most egységesen 9 százalékos adóterhet kell megfizetniük a médiacégeknek, szemben a korábban hatályos 10, illetve 19 százalékkal. Így a korábbi, ráfordításként elszámolt adó és a mostani jóváírás miatti adófizetési többlet pozitív szaldóval zárul a cégek számára. Érdekességként azt is meg kell jegyezni, hogy azok a cégek, amelyek korábban magasabb kulccsal adóztak – 500 millió forintos TAO-alap feletti cégek* – még jobb helyzetbe kerülnek, mint kisebb versenytársaik, amit az alábbi táblázattal lehet a legegyszerűbben szemléltetni.
| Korábban befizetett reklámadó összege (forint) | A reklámadó hatása a TAO-ra ha a cég a korábbi 10% TAO kulcs szerint adózott (forint) | A reklámadó hatása a TAO-ra ha a cég a korábbi 19% TAO kulcs szerint adózott* (forint) | A túlfizetésként visszakapott reklámadó hatása a TAO-ra 9% TAO kulcs mellett 2017-ben (forint) |
A cég | 1 milliárd | 100 millió | 190 millió | 90 millió |
B cég | 100 millió | 10 millió | - | 9 millió |
Adócsökkentés 2017-ben, adóemelkedés 2018-ban
A 2017. januártól hatályos 0 százalék, illetve a július elsejétől hatályba lépő 7,5 százalékos adókulcs már önmagában az adókötelezettség csökkentését hozza 2017-re. Kiszámítható, hogy a változások effektív adóteher-csökkenést eredményeznek 2017-ben, mivel a módosítás évében az adókulcsemelés ellenére az éves átlagos adóterhelés 3,75 százalék lesz. Az adókulcsváltozásból fakadó tehernövekedést ugyanakkor részben mérsékelni fogja az, hogy a módosítást követően a saját célú reklámkiadások után már nem kell reklámadót fizetniük a cégeknek, ami nem csak adófizetési könnyítést jelent, de az ezzel kapcsolatos adminisztratív terhektől is megszabadulnak a cégek.
Fontos tisztában lenni azzal, hogy a tervezett módosítás nem érinti az adóelőleg megállapításával és megfizetésével kapcsolatos adókötelezettségeket! Az adóhatóság minden vállalkozás számára a reklámadó-előlegről benyújtott bevallásban szereplő összeget fogja az esedékességi időpontokban (július 20. és október 20.) előírni. Mivel a 2017-es évben teljesítendő adóelőlegeket még a régi szabályok (éves 5,3 százalékos adókulcs, saját célú reklám közvetlen költségének hozzászámítása az adóalaphoz) szerint kellett kiszámítani, várhatóan sok cégnek kevesebb adót kell majd fizetnie 2017-ben, mint amit az adóelőlegről szóló bevallásban feltüntetett. Érdemes a vállalkozásoknak utánaszámolni, és ahol az eltérés jelentős mértékű, ott az adóhatóságtól kérni a fizetendő adóelőleg módosítását.
2018-tól viszont a mentességi határ felett az érvényes adókulcs 7,5 százalék, amely önmagában viszont magasabb terhet fog jelenteni az érintett cégek számára.