A beszámolók feltöltésére éves beszámoló, egyszerűsített éves beszámoló esetén a mérlegforduló napját követő ötödik hónap utolsó napjáig (a cégek többségénél jellemzően május 31-ig),összevont (konszolidált) éves beszámoló esetén a mérlegforduló napját követő hatodik hónap utolsó napjáig ad lehetőséget a törvény. Az elmúlt bő egy évben már a megszokott ÁNYK (Általános Nyomtatványkitöltő) keretrendszerrel együtt futott az OBR, így lehetőség volt az éles tesztelésre, a 2017. évi beszámolófeltöltési időszakban azonban már csak az utóbbi platform áll rendelkezésre.
Melyek a jelentősebb változások az új beszámolófeltöltési felületen?
Az OBR a https://e-beszamolo.im.gov.hu/ebekuldes/ felületen érhető el, a rendszer használatához ügyfélkapus regisztrációval kell rendelkezni. Az ügyfélkapus bejelentkezést követően van lehetőség a beszámoló típusának megfelelő nyomtatvány kiválasztására a beadvány kitöltése, beszámolók, mérlegek beadása menüpontban. A felület a segítségünkre van: a korábbi ÁNYK-ban használt nyomtatvány típusokat megfelelteti az online kitöltéskor kiválasztandó nyomtatványtípussal, így segíti a tájékozódást.
A társaság adószámának kitöltését követően a cégbíróságon bejegyzett hatályos adatokat a program automatikusan lehívja és kitölti, csupán a beszámoló aláírására jogosult tisztségviselők adatait kell kitöltenie a felhasználónak. A beszámoló adatainak megadásakor a korábbi, 15EB nyomtatványról jól ismert adatokat (beszámolási időszak kezdete, benyújtás indoka, pénznem stb.) szükséges felvinni, ebben nincs jelentős változás. Újdonság, hogy devizás könyvvezetésnél kötelező az értékelésnél alkalmazott árfolyam megadása is, illetve rögzíteni lehet, hogy a beszámoló milyen szektorspecifikus könyvviteli szabályok alapján került összeállításra (pénzintézeti sajátosságok, vagy IFRS szerinti beszámolót készítők köre).
Bővült a benyújtóra vonatkozó és a beszámolóhoz kapcsolódó egyéb adatok köre is. A beadványt megküldő szervezet adatait, illetve az érintett társaságnál tárgyévben, valamint tárgyévet megelőző két üzleti évben foglalkoztatottak átlagos létszámát is meg kell adni. Utóbbi segítségével egy belső ellenőrzés is végigfut a rendszerben a megfelelő beszámolótípus kiválasztását illetően.
Mérleget és eredménykimutatást immár nem lehet .pdf formátumban feltölteni (ellentétben a korábbi – tapasztalataink szerint a közzétételre széles körben használt – 15EB-05 típusú nyomtatvánnyal),kivéve a speciális beszámolóformátumok (pl. pénzügyi vállalkozások beszámolója, külföldi vállalkozások magyarországi fióktelepe) esetén. Kézi adatbevitel esetén a tévesztések lehetősége és az időráfordítás is megnő. Ennek elkerülése érdekében érdemes a könyvelőszoftverek fejlesztési lehetőségeinek utánajárni, és alkalmassá tenni a rendszereket, hogy fájlként generálja a mérleget és eredménykimutatást, ami ezután egyszerűen feltölthető az OBR felületre.
Érdemes figyelni rá, hogy az űrlapkitöltő rendszer 20 perc inaktivitást követően kiléptet, és mentés nélkül törli a bevitt adatokat. A részlegesen kitöltött nyomtatvány .obr kiterjesztésű fájlként menthető le a saját tárhelyre, folytatáskor ezt a fájlt kell visszatölteni az OBR felületére.
Összekapcsolódó hatósági adatrendszerek – elektronikusan figyelt cégadatok
Innentől kezdve a beszámoló adatai automatikusan összefuttathatók a Cégbírósági adatokkal! Ha például egy vállalat tőkehelyzete tartósan nem rendezett vagy negatív, akkor ez az információ a beszámoló feltöltésétől kezdve akár azonnal kiszűrésre kerülhet, és nem csak egy esetleges adóhatósági ellenőrzéskor derül rá fény.