Számításaink az alábbi alapfeltevéseken, illetve eddig ismertté vált, tervezett módosításokon alapulnak:
- A személyi jövedelemadónál fel nem használt családi adóalap, illetve ezen keresztül az adókedvezmény továbbra is érvényesíthető lesz az egyéni egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékkal szemben;
- A családi adókedvezmény továbbra sem fog kiterjedni a munkaerő-piaci járulékra.
- Mind a személyi jövedelemadó (szja),mind az egyes egyéni járulékok mértéke változatlan marad;
- A gyermekkedvezmény változatlan mértékben fennmarad az egy és három, illetve a háromnál több gyermekek esetében, azaz továbbra is 62 500 Ft, illetve 206 250 Ft lesz gyermekenként. A változás a kétgyermekeseket fogja érinteni, akik esetében a kedvezmény mértéke megduplázódik, azaz várhatóan 125 000 Ft-ra emelkedik gyermekenként.
Számításaink során két lehetőség közül kellett választanunk átláthatósági okokból: az egyes jövedelmi viszonyok esetén mekkora adókedvezménnyel nem fog tudni élni a magánszemély, illetve a magánszemély vagy a család mekkora nettó jövedelemváltozásban reménykedhet változatlan jövedelmi viszonyok mellett. Mi ez utóbbit választottuk, hiszen a legtöbben arra kíváncsiak, hogy mennyivel több fog maradni a képzeletbeli borítékban. Az alábbi számokból látszik, hogy minden jövedelemkategóriánál növekszik a nettó bér mértéke két gyermek esetén, igaz, a maximális többlet csak 121 211 Ft havi jövedelem felett jelenik meg, ahol a nettó pozíció már havi 20 000 Ft-ot jelent havonta!
Kis adalékként csak annyit szeretnék még megjegyezni, hogy a régióban máshol is foglalkoznak a családi adókedvezmény kiterjesztésével. Lengyelországban augusztus 27-én jelentette be a miniszterelnök, hogy tervbe vették az adókedvezmény megnövelését a három, illetve négy gyermeket nevelők esetében, igaz, ott nincs akkora növekedés a kedvezményben a harmadik gyermek esetében, mint hazánkban.
Családi adókedvezmény: kik és mennyivel járnak jobban? című korábbi blogbejegyzésünkben megtekinthetik a többgyermekes családokra vonatkozó számításainkat.