Facebook image
Mentés

Lenyesték a látvány-csapatsport támogatási rendszer szárnyait?

Jelentősen csökkentheti a látvány-csapatsportok támogatása iránti kedvet a társasági adó törvény új módosítása, amely az eddigi kedvezményt 75 százalékkal (!) mérsékli.

Látvány-csapatsport támogatás összehasonlító kalkulátor 2018: Számolja ki,hogy az aktuális szabályozás értelmében mekkora társasági adó megtakarítást érhet el egy-egy klub támogatásával! »

A szándék érthető, a hatás azonban kérdéses. A módosítás alkalmazási hatálya miatt verseny indulhat a már elfogadott sportfejlesztési programok támogatásáért. Szabályozási pontatlanság miatt viszont néhány szerencsés vállalkozás másokhoz képest jobban járhat.

A 2013. május 19-én hatályba lépett módosítás kiegészítő sportfejlesztési támogatás befizetésének kötelezettségét írja elő azon vállalkozások számára, amelyek élni kívánnak a sporttámogatások TAO kedvezményével, és adójuk egy részének megfizetése helyett valamely látvány-csapatsport szervezetnek nyújtanak támogatást. A kiegészítő támogatás mértéke a támogatásra számított adó – azaz a támogatásból származó haszon – 75 százaléka! Ezt az összeget a támogatott szervezet sportági szakszövetségének, sportköztestület esetén pedig magának a sportköztestületnek kell befizetni.

Az új szabály hatására tehát a TAO kedvezmény mértéke a korábbi érték negyedére csökken, ami hatással lehet az eddig sporttámogatásban gondolkodó társaságok támogatási kedvére. A módosítás hatását jól érzékeltetheti, hogy egy 500 millió Ft-os nyereséget elérő vállalkozás nagyjából 32 millió Ft-os támogatást adhat, melyből korábban 3 200 000 Ft haszna származott, ami most 800 000 Ft-ra csökken!

Mi lehet a módosítás indoka?

A valódi kormányzati szándék a 2013. évi módosítás hivatalos indoklásából nem állapítható meg, azonban figyelembe véve, hogy 2012-ben a sporttámogatások a társasági adóból származó bevételt mintegy 10 százalékkal csökkenthették, a jogszabály változtatásának a célja feltehetőleg a költségvetés egyenlegének a javítása. A sportági szakszövetségek részére kiegészítő támogatásként utalt összegekkel ugyanis akár a szakszövetségek állami forrásból származó bevételeit is csökkenthetnék, ellensúlyozva a költségvetési bevételek csökkenését.

Milyen hatással lehet a módosítás a sporttámogatásokra?

A módosítás hatásait pontosan nem lehet megbecsülni, mégis az iránnyal kapcsolatban kételyeim merülnek fel. A jelenlegi gazdaságpolitikai környezetben egyáltalán nem kifogásolható cél, hogy a költségvetés egyenlegét javító intézkedések kerüljenek elfogadásra, és talán a sporttámogatások mértéke is sokak számára túlzónak tűnhet. Mégis felmerül bennem a kérdés, vajon nem éppen az ellenkező hatást, a sporttámogatások radikális csökkenését érik-e el ezzel a módosítással a jogalkotók, sutba dobva az elmúl két év munkáját és eredményeit.

A „TAO támogatási piacon” jelenleg a sporttámogatás alternatívájaként jelenik meg a filmtámogatás, illetve az előadó-művészeti szervezetek támogatása (ún. színháztámogatás). Ezek a módosítást megelőzően egyenlő mértékű adókedvezményt jelentettek a támogatók számára, azonban a mostani módosítást követően négyszeres „hasznot” hoznak a látvány-csapatsport támogatással szemben. Ez a különbség az alternatív támogatások felé terelheti az eddig sporttámogatásokat nyújtó vállalkozásokat, hiszen egy cégtulajdonos, cégvezető jellemzően a társaság gazdasági érdekeit tartja szem előtt. Természetesen léteznek olyan támogatók is, akiknek szívügyük lehet egy adott csapat, sportszervezet, azonban így is kieshet a sporttámogatást nyújtók egy jelentős hányada.

Némileg visszafoghatja a sporttámogatást nyújtók körének csökkenését, hogy az adható színháztámogatások összege eleve korlátozott (a szervezetek jegy eladásból származó árbevételük 80 százalékáig  fogadhatnak támogatást),amit ráadásul nemrégiben a 2012. évben adható összegben rögzítettek 2013-ra is, illetve a Magyarországon készülő filmek sem tudnak felszívni ekkora összeget. Ugyan a színháztámogatások 2013. évben adható összegét nemrég a 2012. évi maximumra korlátozták, mely jelentősen alacsonyabb, mint a sporttámogatások összege volt 2012-ben, így komoly támogatási potenciál marad szabadon,. Azt azonban korántsem lehet készpénznek venni, hogy amely vállalkozásnak nem sikerül színház- ,vagy filmtámogatást adnia az mindenképpen belevág az alacsonyabb hasznot jelentő sporttámogatásba. A potenciális támogató ugyanis gondolva az adminisztrációs feladatokra, vagy a vállalaton belüli hosszadalmas jóváhagyási folyamatra, a számára alacsony marginális hasznot jelentő támogatás esetén félő inkább lemond a kedvezményről és felhagy a támogatással.

Mindezek tükrében azt gondolom, hogy talán egyszerűbb lett volna felmérni a költségvetés teherbíró képességét, és húzni egy vonalat az egy évben maximálisan kiadható adókedvezményre jogosító sporttámogatási igazolások tekintetében, ahogyan a színháztámogatások esetén is sikerült ezt megtenni. A módosítással felmerül annak a kockázata, hogy a támogatások összege még ennél a vonalnál is alacsonyabbra fog kerülni.

Verseny indulhat a 2013/2014-es támogatási időszakot megelőző sportprogramokért

A módosítást első alkalommal a 2013-2014-es támogatási időszakban benyújtott új sportfejlesztési programok támogatásával összefüggésben kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a korábbi időszakban elfogadott sportprogramok támogatása tekintetében még a korábbi mértékű kedvezmény érhető el, ami a támogatások csökkenését egy darabig elodázhatja.

Ebben az átmeneti időszakban komoly hátrányban lesznek azonban az új programokat benyújtók, hiszen a támogatók valószínűleg a régi programokat fogják keresni. Tekintettel arra, hogy a még nem lezárult sportprogramok meghosszabbíthatóak, ez az átmeneti rendelkezés akár évekre is bebetonozhatja a támogatást szerezni képes szervezetek körét. Más szemszögből viszont ez a helyzet akár meg is könnyítheti a korábbi programokkal rendelkezők támogatásszerzését, hiszen az ő támogatásukért verseny indulhat az adókedvezményt megszerezni kívánó cégek között.

Méz a furkósbotra?

A módosítás hatásait ellensúlyozni hivatott a szabály azon része, amely szerint a kiegészítő támogatást szponzori szerződés keretében lehet megfizetni. Magyarán a „sima” támogatással ellentétben a kiegészítő támogatás összegéért cserébe ellenszolgáltatásra jogosult a támogató.

A sport iránt elkötelezett, illetve a kommunikációjukban a sportnak kiemelt szerepet szánó vállalatok számára ez a lehetőség talán ellensúlyozhatja a kedvezmény mértékének csökkenését, de ez bizonyára csak egy jóval szűkebb kört érint majd. A kiegészítő támogatáshoz kapcsolódó szponzori szerződést ugyanis a sportági szakszövetséggel kell megkötni, ami a helyi érdekeltségű vállalkozások számára nem feltétlenül alternatíva. Egy város péksége vagy autókereskedése például feltehetően szívesen reklámozna a helyi focistadion lelátóin, de nem feltétlenül fontos számára, hogy az MLSZ-el szponzori szerződést kössön. Azt meg csak halkan jegyezném meg, hogy a tiltás ellenére bizonyára korábban is találtak módot arra a támogatást fogadók, hogy valamilyen formában a támogatót megjelenítsék, a támogatásból származó haszon 75 százalékának lefölözése nélkül. Így nem látni garanciát arra, hogy ez az eszköz eléri majd a kívánt hatást.

A szokásos szabályozási hiányosságok

A hab a tortán, hogy a módosító szabályokat ez esetben sem sikerült teljes mértékben átgondoltan megvalósítani.

A szabály jelenlegi szövegezése alapján a kiegészítő sportfejlesztési támogatás mértéke a 10 százalékos társasági adókulcs szerinti mértékkel akkor állapítható meg, ha a támogatás adóévében a 19 százalékos társasági adókulcs alkalmazására a vállalkozásnem köteles. Ennek értelmében, amennyiben az adózó a támogatási igazolás elszámolása és az adókedvezmény érvényesítése mellett a 19 százalékos társasági adókulcs alkalmazására nem köteles, úgy a támogatási igazolásban meghatározott összeg 10 százalékának 75 százalékát köteles kiegészítő sportfejlesztési támogatásként befizetni. Így azon vállalkozások, melyek adóalapja a támogatás figyelembe vétele nélkül 500 és 535 millió Ft közé esik, másokhoz képest jól járhatnak, amennyiben akkora összegű támogatást nyújtanak, amivel adóalapjuk 500 millió Ft alá csökken (535 millió Ft-os adóalap esetében a maximálisan érvényesíthető támogatás összege 35 millió forint, ezért ez a sávhatár). A támogatás ráfordításként való elszámolása nélkül a 19 százalékos társasági adókulcs alkalmazására is kötelezettek lettek volna, így azonban a teljes eredményük a 10 százalékos adókulcs alá esik. Tekintettel arra, hogy a támogatás egy részével a 19 százalékos adóból spórolnak, miközben a kiegészítő támogatás összegének kalkulációjakor csak a 10 százalékos adókulccsal megállapított kedvezmény után kell a 75 százalékot számolni, előnyük keletkezik azon vállalkozásokkal szemben, amelyek árbevétele nem ebbe a sávba esik. A fentiek számszaki hatásait az alábbi táblázatban néhány példán keresztül mutatjuk be:

A társaság adóalapja500 000 000510 000 000520 000 000535 000 000535 001 000
Alapesetben fizetendő társasági adó50 000 00051 900 00053 800 00056 650 00056 650 000
Maximális támogatás32 710 00033 364 00034 018 00035 000 00035 000 000
Új adóalap467 290 000476 636 000485 982 000500 000 000500 001 000
Új adó14 019 00014 300 00014 580 00015 000 00015 000 000
Kiegészítő támogatás2 453 2502 502 3002 551 3502 625 0004 987 500
Megtakarítás817 7501 733 7002 650 6504 025 0001 662 500
Megtakarítások mértéke a támogatáshoz képest a kiegészítő támogatás nélkül10,00%12,70%15,29%19,00%19,00%
Megtakarítás mértéke a támogatáshoz képest a kiegészítő támogatással2,50%5,20%7,79%11,50%4,75%
Megtakarítás csökkenésének a mértéke75,00%59,07%49,05%39,47%75,00%

A szabály akkor vonatkozna egységesen minden vállalkozásra, ha a kiegészítő támogatás összege megegyezne annak a summának 75 százalékával, amennyivel a támogatás nélkül fizetendő adó csökken a támogatás-elszámolás következtében. A jelenlegi egyenlőtlenséget talán érdemes lenne egy módosítással orvosolni.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom