Az elmúlt években a nyereséges vállalkozások körében az egyes támogatáshoz (film, előadó-művészeti szervezet, látvány-csapatsport) kapcsolódó adókedvezmények gyorsan nagy ismertségre és népszerűségre tettek szert. Ehhez nemcsak a támogatás összegét meghaladó adókedvezmények, hanem a szükséges eljárások egyszerűsége is hozzájárult.
Az alábbi táblázat a 2009 és 2011 közötti években a vállalkozások által nyújtott támogatások összegét, illetve a támogatók számát mutatja:
Támogatók száma | |||
2009 | 2010 | 2011 | |
Film | 77 | 116 | 380 |
Előadó-művészeti szervezet | 53 | 153 | 342 |
Látvány-csapatsport | 2 643 |
Tárgyévben igénybevett adókedvezmény összege (ezer Ft) | |||
2009 | 2010 | 2011 | |
Film | 4 625 293 | 4 979 600 | 7 368 959 |
Előadó-művészeti szervezet | 575 267 | 5 421 168 | 7 032 161 |
Látvány-csapatsport | 25 682 269 |
A fentiekből látszik, hogy az elmúlt években folyamatosan növekedett a támogatások összege és a támogatást nyújtó társaságiadó-alanyok száma. A növekedés különösen 2011-ben volt erőteljes, amikor lehetővé vált a látvány-csapatsport támogatás is. Az érvényesített támogatások teljes értéke meghaladta a 40 milliárd forintot, mely alapján a költségvetés társasági adóbevétele mintegy 45 milliárd forinttal csökkent. A tavalyi év vonatkozásában még nem állnak rendelkezésre a bevallási adatok, hiszen a társaságiadó-bevallások benyújtási határideje az adóévet követő év május 31. Feltételezhető, hogy a növekedés a tavalyi évben is tovább folytatódott, még akkor is, ha az egyes támogatási rendszerekbe a jogalkotó már korábban is korlátokat épített be.
A tavalyi év végén a jogszabály-módosítások dzsungelébe belekerült egy kis változtatás, mely jelentősen befolyásolni tudja majd az előadó-művészeti szervezetek számára adható támogatások összegét, illetve annak növekedési dinamikáját. Míg a korábban érvényben lévő szabályok alapján az egyes előadó-művészeti szervezet számára adható támogatás teljes összege nem haladhatta meg az adott szervezet tárgyévi jegybevételének 80 százalékát, addig az idei évtől a referencia időszak már nem a tárgyév, hanem a tárgyévet megelőző év.
Ezzel a technikai jellegű módosítással egyszerűsödik az előadó-művészeti szervezetek helyzete, hiszen a jegybevételről évközben nem kell akár naponta kimutatást készíteniük – hangzik a jogalkotói érvelés. Nem szabad azonban elfeledkezni arról, hogy ezzel az előadó-művészeti szervezetek támogatási összegét lényegében befagyasztották. Ismerve gazdálkodási helyzetüket sok esetben csak akkor tudtak új előadás, vagy koncert megrendezésébe fogni, ha annak támogatási oldala is biztosított volt. Az új szabályozás előrevetíti, hogy várhatóan több új projekt szervezése is zátonyra futhat. A korábban alulfinanszírozott kulturális élet forrásigényét kielégíteni hivatott támogatás korlátozása várhatóan nem a kultúrára fogékony közönség érdekeit fogja szolgálni.
Sokan várták, hogy a 2011. év során újonnan bevezetett sporttámogatás, forrásokat von el az előadó-művészeti szervezetektől, azonban ez a gyakorlatban nem igazolódott be. Sőt! A sporttámogatások sajtóban történő aktív jelenléte egyúttal felhívta a figyelmet más támogatási formákra is. Ennek hatására év vége felé közeledve egyre nehezebb volt támogatást befogadni képes előadó-művészeti szervezetet találni. A fenti jogszabályváltozások ismeretében – és az év végi tapasztalataink alapján, az idén feltételezhetően korábban kell annak felocsúdnia, aki az előadó-művészeti támogatások kedvező és legális adóoptimalizálási eszközével élni kíván.