Az önfeláldozó munka áfát érintő része korlátozza a pénztárgépek adóhatósági ellenőrzése során a NAV tudomására jutott adatok minőségét és felhasználhatóságát. Az utolsó pillanatban elfogadott módosítás értelmében ugyanis az adatszolgáltatáshoz szükséges adatkapcsolatot biztosító hírközlési szolgáltató a pénztárgép azonosítóit nem kapcsolhatja össze a pénztárgép üzemeltetőjének adataival, illetve a NAV kizárólag az Art. szerinti adózók ellenőrzéséhez, ellenőrzésre történő kiválasztásához használhatja fel az adatokat, az adó megállapításához való jog elévülési idején belül.
A módosítás szintén előírja, hogy internetkapcsolat hiánya esetén a pénztárgépek közvetlen adóhatósági elérése alól a NAV felmentést adhat - egyedi kérelemre, amely kérelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szakvéleménye alapján bírálnak el. A részleteket majd egy rendelet fogja tartalmazni.
És hogy a rendeleti szintű szabályozás divatja se múljon, újabb öt témában várjuk a pénztárgépekkel kapcsolatos előírásokat.
Nem az a baj, hogy a fenti módosítások 2013-tól érvényesek – ha jól megnézzük őket, a legtöbbjük hasznos, illetve a korábbinál egyszerűbben, világosabban megfogalmazott szabály. Az is érthető és elfogadható, hogy ennyi adótörvény egyidejű módosítása összetett törvényalkotói munka, amiben, ha nincs rá elég idő, törvényszerűen maradnak olyan hibák, amelyeket még a hatályba lépés előtt ki kell javítani, de ez lett volna a 2011-es év végi hajrá rendszerszintű tanulsága – ebből tanulva kellett volna az idei adótörvényeket alaposabban, jobban, pontosabban elkészíteni. Az a baj, hogy ez nem sikerült.
Idén sem lesz érdemes az adótörvények első változatát rögzítő kiadványokat használni az igazán komoly, jelentőségteljes munkákhoz. Úgy látszik, nálunk az adótörvények nem állandóan, hanem folyamatosan változnak. S ez bizonyosan nem jó.
- Mivel foglalkozunk
- Kik vagyunk
- Blog, szakmai tartalmaink