A kisvállalati adó választásának számos előnye már ismert:
- a 16 százalékos adó megfizetése mentesít a társasági adó, a szakképzési hozzájárulás és a szociális hozzájárulási adó megfizetése alól
- kiva fizetési kötelezettség a személyi jellegű kifizetésektől eltekintve csak akkor keletkezik, ha az ellenérték ténylegesen befolyt
- a jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok (közkereseti társaság, betéti társaság) és korlátlan mögöttes felelősséggel működő egyéni cégek választásuk szerint kikerülnek a számviteli törvény hatálya alól
A fentiek közül azonban a számviteli törvény hatálya alól való kikerülés akár kellemetlen meglepetéseket is okozhat. Mindenki tudja, hogy egy magánszemély számára a számviteli törvény alanyának minősülő társaság eredményéből felosztott jövedelem osztaléknak minősül, mely után 16 százalék személyi jövedelemadót, illetve legfeljebb 450 000 Ft-ig 14 százalék egészségügyi hozzájárulást kell fizetni.
A kisvállalati adó alanyává váló közkereseti társaság, betéti társaság, korlátlan mögöttes felelősséggel működő egyéni cég nem választhatja - szemben evás társaival - a számviteli törvény hatálya alatt maradást. Mi ennek a kockázata? A személyi jövedelemadóról szóló törvény 66. szakasza szerint osztalékjövedelem „a társas vállalkozás által felosztani rendelt, a számviteli törvény szerint meghatározott adóévi adózott eredmény, illetve a szabad eredménytartalékkal kiegészített adóévi adózott eredmény terhére jóváhagyott részesedés”.
E jogszabályi rendelkezés alapján a következő kérdés vetődik fel: ha nem tartozik a számviteli törvény hatálya alá a kisvállalati adó közkereseti társaság, betéti társaság, korlátlan mögöttes felelősséggel működő egyéni cég alanya, a tag számára kifizetett részesedés mégis minősülhet-e osztaléknak a személyi jövedelemadó törvény keretei között, ha nyilvántartásait a számviteli törvény rendelkezései szerint vezeti?
Amennyiben a fenti dilemmára nemleges választ adunk, akkor a magánszemély tag által megkapott részesedés nem – kedvezően adózó - osztalékjövedelemnek, hanem egyéb jövedelemnek minősül, amelyet a 16 százalék személyi jövedelemadón túl már 27 százalékos egészségügyi hozzájárulási fizetési kötelezettség is terhel, ráadásul felső korlát nélkül!
Végül ennek kapcsán már csak egy kérdés maradt: az őszi jogszabályalkotás során módosítják-e az érintett rendelkezéseket annak érdekében, hogy a fenti bizonytalanság megszűnjön?