- Mivel foglalkozunk
- Kik vagyunk
- Blog, szakmai tartalmaink
A kisadózó vállalkozások tételes adóját eddig választó, több százezer katás adózó, illetve a katás szerződéssel foglalkoztató munkáltatók ellenőrzése az adóhatóságnál folyamatosan felbukkanó feladat. A meglévő szerződéseket érdemes átvilágítani, hogy az esetleges NAV ellenőrzés próbáját is kiállják.
A kata adónem egyszerűsége és pénzügyi feltételei miatt egyre népszerűbbé vált. Ugyanakkor a NAV a munkavállalók bejelentését ezzel az adózással megkerülő adóalanyokat és a katás számlát befogadó cégeket várhatóan kiemelten fogja vizsgálni, hogy elejét vegye a járulékfizetés elkerülése céljából kialakított katás konstrukcióknak. A 2021. januárjától bevezetni tervezett 40 százalékos extra adó, amely az egy partner felé 3 millió forintot meghaladóan kibocsátott számlákhoz kapcsolódik majd, várhatóan a katás adózótól számlát befogadó partnerekre hárulhat.
A hibásan, munkaszerződés helyett alkalmazott katás szerződésekhez kapcsolódóan a katás adózóra, de főként a munkáltatóra súlyos büntetést róhat ki a NAV.
Még ha nem is kell a jelenleg alkalmazott alvállalkozói, beszállítói, megbízotti struktúrák teljes feladásán gondolkodni, a már meglévő szerződésrendszert mindenképpen érdemes átvilágítani, hogy az esetleges adóhatósági ellenőrzés próbáját is kiállják.
Kérdés esetén forduljon bizalommal adószakértőnkhöz,
kérjen ajánlatot!
A kata legjellemzőbb problémája a bújtatott foglalkoztatás. Ezt a veszélyt a jogalkotó már a kata bevezetésekor felismerte, ugyanis vélelmezi a munkaviszonyt azokban az esetekben, amikor a katás adóalany felé ugyanazon megrendelő éves szinten legalább 1 millió forintos kifizetést teljesít. Ezen vélelemmel azonban a jogalkotónak nem sikerült bezárnia a kiskaput. Bár a kata alkalmazási feltételének 7 pontja – melyből kettőt kell teljesítenie az adózónak a vélelem megdöntésére – jól ismert, ezen túl az adóhatóságnak többféle eszköze, viszonyítási pontja is lehet, mely az adatelemzések alapján problémára hívja fel a figyelmet egy-egy adózó esetében.
A 2021. januárjától bevezetni tervezett 40 százalékos extra adó, amely az egy partner felé 3 millió forintot meghaladóan kibocsátott számlákhoz kapcsolódik majd, a katás adózótól számlát befogadó partnerekre hárulhat majd.
Egy fennálló katás jogviszony munkaviszonnyá minősítése esetén a katás adózók mellett a számlát befogadó foglalkoztatót érintik kiemelten hátrányosan egy esetleges adóhatósági átminősítés kockázatai.
Amennyiben magyar katás adózó(k)tól számlát befogadó társaság esetében a NAV színlelt munkaviszonyt állapítana meg, úgy egy adóellenőrzés során a katáztató cég oldalán csapódnának le adóhiányként:
Az elmaradt szja befizetésen kívül mindent a munkáltatónak kell fizetnie, sőt bizonyítottan szándékos adóelkerülés (kényszervállalkozás) esetén 200 százalék adóbírsággal is számolnia kell.
A fenti kockázatok kiszűrése és minimalizálása érdekében mindenképpen javasolt a katás struktúrák átvilágítása, jogszabályoknak megfelelő kialakítása. A szerződéses struktúrák és a mögöttes dokumentáció adóhatósági ellenőrzés szempontú átvizsgálásában adóhatósági tapasztalattal is rendelkező szakértő tanácsadóink állnak rendelkezésre.