Facebook image
Mentés

Irodai trendek – irodai munka és/vagy home office?

Home office, távmunka, a közösségi irodák bővülése, multilokáció, office first? Bérlők és bérbeadók, munkáltatók és dolgozók is keresik az optimumot a járvány miatt is megváltozó irodahasználati szokások terén.

Szabd a cégedre az irodád! 

Fontosak a trendek az irodapiacon, de saját bőrén tapasztalhatta minden bérlő, munkáltató, hogy érdemes mérlegelnie mi mellett teszi le a voksát irodája kialakításakor! Bár bérlői szemmel mindig nagy csábítás a hatékonyabb irodatér-használatra, foglalkoztatóként azonban a szigorú gazdasági szempontok felülírandók. 

A távmunka járvány miatti térnyerése a tavaszi környezetben még akár üdítően is hatott, de ezt hamarosan felváltotta a bezártság nyomasztó hangulata. Mentálisan és fizikálisan is sokan kifáradtak a több hetes-hónapos karantén miatt, még ha az elején jól is bírták az otthoni környezetben a szokásos napi munkavégzést. Szerencsésnek érezhettük magunkat, hogy a januárban elfoglalt új irodában ért bennünket a covid első hulláma tavasszal és hogy hosszú távra tervezve a well-being mentén alakítottuk ki irodatereinket. Így megvolt a lehetőség arra, hogy megfelelő óvintézkedések és a kollégák példamutató fegyelme mellett visszafoglalhassuk az irodateret, fenntartva a home office lehetőségét is. A biztonságos irodahasználat komfortérzetet, közösségi élményeket is biztosít. Ezek elmaradása, beszűkülése jelentősen megnehezítheti a munkavállalók életét is. 

RSM Hungary

Milyen lesz a jövő irodája?

A legfrissebb kutatások szerint az otthoni munkavégzés egészséges aránya legfeljebb heti 2 – 2,5 nap. Ez az a felső határ, ami mellett még a kollégák is jól érzik magukat, megmarad a cégen belüli kapcsolati háló, érzékelhető a munkavállalói lojalitás. Az ennél magasabb home office arány azonban veszélyezteti a munkatársak és csapatok közötti együttműködést és a munkavégzés hatékonyságát. 

A Covid miatt kisebb létszámra tervezett, desk-sharingben működő asztalkihasználás lehet gazdaságilag hatékony megoldás, de visszaüthet, ha a kollégák számára ez inkább komfortvesztést eredményez. Az ezzel együtt járó kötelező és szükséges fertőtlenítési és logisztikai feladatokról és extra költségekről nem is beszélve. Ha az irodapiaci szakemberek nem is számítanak gyökeres átalakulásra az irodaterek tömeges lemondására, a változásra utaló tendenciák viszont már most megfigyelhetők.

1.Bővülő közösségi terek

Nem csak az irodaterület-bérlések változhatnak, hanem az irodák kihasználásának módja is érzékelhető. Számos vállalat rendezkedett be távmunkára, megtartott területeit - ha volt rá mód - csökkentette, és a jövőben hangsúlyosabban közösségi célokra használja.

2.Iroda-biológia

A járványhelyzet közepette még nem ugrott meg az igény a nagy egybenyitott irodaterek átalakítása iránt (plexi falakkal elválasztott terek, cellázott irodák),de általánossá vált a higiénés termékek (lázmérő állomás, kézfertőtlenítés) és az ergonomikus (ülő – álló) munkaállomások használata.

RSM Hungary

3.Fenntarthatóság

A természetes környezet és fenntarthatóság minden bizonnyal jelentős szerepet kap majd a jövő irodáinak kialakításakor. 

4.Multilokáció

Az is elképzelhető, hogy bizonyos területeken a vállalatok a jövőben multilokációra váltanak, azaz több, a város különböző pontjain létesülő, kisebb irodát nyitnak. Ez a modell közelebb viheti az irodát a dolgozók lakóhelyéhez, ami kevesebb ingázást és több szabadidőt eredményez, így végső soron a munkavállalók megtartását támogatja.

A Covid irodahasználati hatásainak kezelésére nehéz jó receptet adni, de fontos hogy az irodák felhasználói, az irodatérben dolgozók biztonságban érezzék magukat a jelenlegi helyzetben, és az üzletmenet fenntartását se veszélyeztesse az irodahasználat. Erre az is egyfajta garancia, ha a munkatársakat is bevonjuk a környezetük alakításába, akár egy előzetes igényfelméréssel, közös döntésekkel. Ezekre alapozva készült el az elmúlt évtized egyik legkedveltebb budapesti irodafolyósója, a Váci úti Balance Hall területén az RSM környezetbarát, high-tech műszaki megoldásokat és kényelmi szolgáltatások széles választékát kínáló, az Év Irodája díjra jelölt irodája, mely a kollégáknak és online rendezvényeinknek is biztos bázist jelentett eddig a járvány közepette.

RSM

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom