- Mivel foglalkozunk
- Kik vagyunk
- Blog, szakmai tartalmaink
Adóellenőrzésekhez, adóperekhez kapcsolódó szolgáltatásaink keretében a hozzánk forduló adózók részére vállaljuk az adókockázatok feltérképezését és kezelését akár a NAV ellenőrzést megelőzően, akár a már folyamatban lévő adóellenőrzés, jogkövetési vizsgálat vagy adóper során. Adóképviseleti tevékenységünk nem csak szorosan a NAV, vagy az önkormányzati ellenőrzésekhez kapcsolódik, hanem az adókötelezettségek teljesítése során felmerülő problémák megoldására, azok adóhatósággal történő hatékony kezelésére is kiterjed.
A bonyolultabb, vagy még nem megfelelően kiforrott szabályozás esetén induló adóhatósági eljárásokban (pl. tao csoport szabályozás, különadók, bvk szabályozás, kényszertörlés, adómérséklés, transzferár szabályozás) adószakértő és adójogi szakjogász kollégák bevonásával hatékonyan és eredményesen tudunk megoldást keresni a felmerülő kérdésekre az önkormányzati adóhatóságok, a NAV igazgatóságok, a NAV Központi Irányítás és a Pénzügyminisztériummal történő együttműködés keretében.
Adóképviseleti és adótanácsadási szolgáltatásunk körébe többek közt a következő adóügyek tartoznak:
Szolgáltatásunkat mindazoknak az adózóknak – magánszemélyeknek és vállalkozásoknak egyaránt – ajánljuk, akiknek fontos, hogy az adóellenőrzés alatt, illetve egy esetleges bírósági eljárásban olyan szakemberek képviseljék őket, akik
AJÁNLATKÉRÉS - ADÓSZAKÉRTŐ, ADÓJOGI SZAKJOGÁSZ
A NAV ellenőrzésekhez és egyéb adóügyekhez kapcsolódó képviseleti munkák során számos esetben járunk el nyilatkozatok elkészítéséhez nyújtott szakmai támogatásban, amikor is egy gazdasági esemény megvalósulásával összefüggésben tesz fel kérdéseket az állami, vagy az önkormányzati adóhatóság.
Az adóhatóság sok esetben hívja fel a társaságokat egy vizsgált ügylethez kapcsolódóan nyilatkozat, igazoló jelentés megtételére, oly módon is, hogy nem ad meg pontos kérdéseket, csak annak magyarázatát kéri, hogy bizonyos gazdasági eseményeket mi okból vagy miért az adott módon valósított meg a cég.
Ennek megtétele során kiemelt jelentősége van annak, hogy az adóhatóság számára (például egy adójogi szakjogász bevonásával) érthető és elfogadható módon kerüljön bemutatásra a gazdasági környezet, amelynek keretében az adott ügylet megvalósult.
Az állami adóhatóság már évek óta egyre kevesebb adóellenőrzést indít, sokkal inkább valós idejű jogkövetési vizsgálatokat folytat le. Ezek a vizsgálatok nem teremtenek ellenőrzéssel lezárt időszakot, így az eljárás közben önellenőrzés elvégzésére is van lehetőség.
Konkrét adókötelezettséget előíró megállapítás ebben az eljárásban nem tehető, ugyanakkor korlátozás nélkül akárhányszor elrendelhető, így jelentős idő- és energiaráfordítást köthetnek le egy társaságnál. Képviseleti munkánk során a jogkövetési vizsgálatok hatékony, megnyugtató lezárásához tudunk segítséget nyújtani, úgy, hogy azt ne kövesse sem újabb jogkövetési vizsgálat, sem adóellenőrzés.
Az adóellenőrzés megindításakor az adóhatóság már jelentős mennyiségű információval (amelyek kockázat elemzésből, jogkövetési vizsgálatokból és más adózók ellenőrzéséből származnak) rendelkezik és az esetek döntő többségében már csak az előzetesen feltárt kockázattal összefüggésben kialakult álláspontjának további bizonyítására törekszik. Képviseleti munkánk során szakmai alapon álló párbeszédet alakítunk ki az adóhatósággal, így teremtve meg annak a lehetőségét, hogy érdemben vizsgálja meg a társaság álláspontját és vegye figyelembe azokat a bizonyítékokat, bizonyítási indítványokat és nyilatkozatokat, amelyek a társaság javára szólnak.
A desk audit eljárásban a NAV vagy a helyi adóhatóság egy „asztal mellőli ellenőrzéssel” valós időben elemzi a vizsgált társaság gazdasági tevékenységében rejlő kockázatokat, és azonosítja az esetleges adóelkerülő magatartásokat. Képviseleti munkánk során támogatást nyújtunk és segítünk feltérképezni, hogy az adatok (online számlaadatok, bevallások stb.) közötti eltérések mire vezethetők vissza és így adóellenőrzés elrendelése nélkül javíthatóak a hibák, pótolhatóak az esetleges mulasztások.
Képviseleti munkánk során támogató eljárásokban is számos esetben eljárunk, szakértelmünkkel biztosítva azt, hogy csak olyan NAV és egyéb adóhatósági elvárásoknak tegyen eleget a társaság, amelyek valóban megalapozottak és jogszerűek. Előzetes átvilágításokban is közreműködünk és beazonosítjuk azokat a lehetséges kockázati pontokat, amelyeket egy későbbi ellenőrzés vagy átvilágítás során problémákat okozhatnak, vagyis a megbízónkkal közösen meghatározott adózási időszakra, adónemre, gazdasági eseményre, illetve adókötelezettségre vonatkozóan feltárjuk és számszerűsítjük az adókockázatokat és segítséget nyújtunk azok kezelésében.
Egy adóhatósági eljárás során az első alkalom írásban reagálni az adóhatóság tervezett megállapításaira az észrevétel elkészítése. Kulcsfontosságú tényező az észrevétel megírása során, hogy ilyenkor még van lehetőség olyan új információkat hozni az Adóhatóság tudatára, melyek érdemi bizonyítékként szolgának a Társaságok álláspontjának alátámasztására.
Ami azonban kimarad az észrevételből, arra az eljárás későbbi szakaszában sem lehet hivatkozni, tehát egy nem megfelelően elkészített észrevétellel stratégiai előnyöket enged el a társaság.
Az RSM Hungary a teljes adóigazgatási eljárás során támogatást nyújt, azaz amennyiben a cég számára kedvezőtlen határozat születik, úgy szakmai tudásával támogatni tudja az ügyfeleit, nem csak az észrevétel, hanem a határozat elleni fellebbezések elkészítésében is. Munkánk során elemezzük az adóhatósági megállapításokat szakmai szempontból, kialakítjuk a követendő stratégiát és képviseljük ügyfeleink álláspontját az Adóhatósággal szemben. Amennyiben pedig a kiadmányozott határozat jogszabálysértő, viszont a keresetindítási határidő eltelt, akkor célszerű fontolóra venni a felügyeleti intézkedés iránti kérelem beadását is, melynek előkészítésében szintén állunk ügyfeleink rendelkezésére.
A NAV ellenőrzések és adóhatósági eljárások során egyéb jogorvoslatok is megilletik az adózókat, amelyeket sok esetben nem ismernek, vagy nem vesznek igénybe.
Az adózói minősítéssel, vagy akár a köztartozásmentes adózói adatbázisokból történő kikerüléssel szemben is vannak jogorvoslatok, mint ahogyan egy végrehajtási eljárásban is a NAV törvénysértő intézkedésével szemben is kifogással lehet és javasolt is élni. Szakérő kollégáink az adóképviseleti eljárásban hatékonyan és eredményesen az adóhatósággal együttműködve tudnak olyan eredményeket elérni, megoldásokat találni, amelyek alkalmasak az adózókat ért hátrányos következmények orvoslására.
Az adózók körében továbbra is él az a tévhit, hogy amennyiben az adóhatóság adóellenőrzéssel lezár egy bizonyos időszakot, akkor az adott időszak újbóli „felnyitására”, illetve újbóli megvizsgálására már nincs esély. A jogszabály ugyanakkor feltételekhez kötötten biztosítja az ellenőrzéssel lezárt időszak felnyitását.
Ebben a helyzetben fontosnak tartjuk szakértő bevonását, aki a kapcsolódó tényállás elemzését követően hasznos tanácsokkal látja el az adózót a döntés meghozatalában, illetve az ismételt ellenőrzés elrendelésének elérése érdekében. A társaság kérelmét elfogadásához az ismételt ellenőrzés indokait szakmailag pontosan, egyértelműen kell bemutatni, melynek elkészítésében adótanácsadó és adójogi szakjogász kollégáink segítenek ügyfeleinknek.
Azt tapasztaljuk, hogy a helyi adó, ezen belül is az iparűzési adó (HIPA) ellenőrzések egyre nagyobb fókuszt kapnak az ellenőrzések során. A részletszabályok és az eltérő adóhatósági értelmezések miatt sokszor vannak vitás esetek HIPA számítás alatt az alvállalkozói teljesítmények és a közvetített szolgáltatások értékének meghatározása során. Tanácsadóink széleskörű ismeretei a témában segíthetik az érvelést az Adóhatósággal szemben, támogatni tudjuk a vállalkozásokat álláspontjuk megvédésében az Adóhatósággal szemben, úgy, hogy közben együttműködünk az önkormányzati adóhatósággal.
Amennyiben bármilyen vitás ügye van az önkormányzati adóhatósággal, keressen bennünket bizalommal!
Kérjen segítséget adójogi szakjogászainktól
Az ellenőrzések során az elmúlt években kiemelt szerepe lett a transzferárakkal kapcsolatos vizsgálatoknak. Az Adóhatóság nem csak azt vizsgálja, hogy a kapcsolt vállalkozó partnereinket bejelentettük-e, kellett-e TP nyilvántartás(oka)t készítenünk, hanem azt is, hogy a kötelező adattartalom megtalálható-e a dokumentációban, valamint a benchmark (szokásos piaci ársáv) meghatározása megfelelően történt-e. Amennyiben az Adóhatóság úgy értékeli, hogy az alkalmazott transzferárak nem felelnek meg a szokásos piaci ártartománynak, akkor vizsgálni tudjuk a hatósági érvek alátámasztottságát és támogatni tudjuk a vállalkozásokat az álláspontjuk megalapozásában.
Adóperes képviseleti tevékenységünk során az adóLhatósági eljárások során született végleges döntéseket követően - partner ügyvédi irodánkkal együttműködve - látjuk el az adóhatósági döntések közigazgatási peres eljárásban történő bírósági felülvizsgálatát. Szolgáltatásunk magában foglalja többek között a másodfokú adóhatósági határozatok elleni keresetek, azonnali jogvédelem iránti kérelmek, illetve egyéb beadványok összeállítását és benyújtását, valamint a bírósági tárgyalásokon történő személyes részvételt is.
A Kúria, mint legfelsőbb bírói fórum előtti felülvizsgálati eljárásban kötelező a jogi képviselet. Adóperes és adójogi szakjogász kollégáink vállalják a különös szakértelmet igénylő felülvizsgálati kérelem elkészítését, illetve az esetleges tárgyaláson is hatékonyan képviselik a megbízó érdekeit.
Amennyiben a nemzeti bíróság előtti adóperben olyan új, összetett kérdés merül fel, amelynek eldöntéséhez az uniós jog értelmezése szükséges és amely a kialakult közösségi joggyakorlat alapján nem válaszolható meg, a bíróság hivatalból vagy kérelemre kezdeményezheti az Európai Unió Bíróságának (EUB) eljárását. Utóbbi esetben szakértőink segítséget nyújtanak az ügyfeleknek a kérelem, illetve egyéb beadványok összeállításában.
Az Adóhatóság kiemelten monitorozza az adózók kötelező adatszolgáltatásait, elemzik és feltárják az RTIR adatszolgáltatási hibákat és hiányosságokat. Az online számla adatszolgáltatásokban előforduló hibákat mindenképpen szakértőkkel együtt érdemes megvizsgálni és kezelni, ugyanis az elmulasztott vagy hibás számla-adatszolgáltatás esetén a kiszabható bírság akár 500 ezer forint is lehet bizonylatonként. A hibás online számla XML a bírságon túl nemcsak a kötelező adatszolgáltatást veszélyezteti, hanem az áfakiutalás alapja is.
Az Adóhatóság által kifogásolt, jegyzőkönyvben rögzített, telefonon kiértesített hibás adatszolgáltatásról a NAV számos esetben értesítést küld majd az adózó számára, melynek szankciói jelentősek lehetnek.
Az RSM adóképviseleti és az Adó-IT csapata közösen együttműködve támogatja ügyfeleinket ezen hibák és hiányosságok megelőzésében és javításában, valamint az adóhatóság megkereséseinek, nyilatkozatra való felszólítások megválaszolásában, kezelésével kapcsolatban. A kapott hibaüzenetek, feltárt eltérések esetén szoftveres megoldásokkal állunk rendelkezésre az Invoce Match szolgáltatásunkkal.
A jogsértő működés helyreállításában hatékonyan lehet eredményt elérni. Szakértő kollégáink több esetben eredményesen közreműködtek a kényszertörlési eljárások megszüntetésében, a cég működésének helyreállításában. Figyelemmel arra, hogy soron kívül kell a szükséges lépéseket megtenni, kérjük azonnal forduljon kollégáinkhoz.
A fizetési kedvezmények rendszere kapcsán fontos kiemelni, hogy több formai és tartalmi követelménynek is meg kell felelni annak érdekében, hogy az adóhatóság engedélyezze a kért fizetési könnyítést vagy adómérséklést.
A kérelem benyújtását követően felvesszük a kapcsolatot az adóhatósággal és megtárgyaljuk azokat a további teendőket, amelyeket az adóhatóság esetlegesen a kérelem teljesítésének feltételeként szándékozik előírni, a fizetési könnyítés engedélyezéséhez az adóhatóság ugyanis különféle feltételeket szabhat, például az adótartozás egy részének meghatározott időpontig történő megfizetése, megfelelő biztosíték, kezesség, vagy jelzálog adása.
Adómérséklés csak szűk körben és szigorú feltételek mellett kérhető, ugyanakkor adóképviseleti csapatunk több esetben megfelelően alátámasztotta a különös méltánylást érdemlő körülményeket és a fizetési kedvezménynek köszönhetően a Társaság működése helyreállt.
Azokban az esetekben, amikor az adóhatóság által előírt adóelőleg fizetési kötelezettség még nem esedékes, akkor kérelmezhető az adóhatóságtól az adóelőleg módosítása, ha az előleget az előző időszak adatai alapján fizetik, és számítás szerint az adó nem éri el az előző időszak adatai alapján fizetendő adóelőleg összegét. Tekintettel arra, hogy a beadványt alapos indoklással ellátva kell benyújtani, továbbá, a kérelmet megfelelően alá kell támasztani a cég várható bevételeire és nyereségére vonatkozó adatokkal, ezért indokolt olyan szakértő bevonása, mint az RSM Hungary adóképviseleti csapata.
Képviseleti munkánk során sikeresen járunk el késedelmi pótlék mérsékléséhez és törléséhez kapcsolódóan. Ezekben az esetekben beadványokat állítunk össze, amelyben bemutatjuk azokat a kivételes méltánylást érdemlő körülményeket, amelyek megalapozzák az előírt késedelmi pótlék csökkentését.
Kiemelendő, hogy számos esetben már a fizetési kötelezettség esedékessége előtt is sikerrel értük el a késedelmi pótlék mérséklését, illetve törlését.
Képviseleti szolgáltatásunk során végrehajtási ügyekben is eljárunk, különböző végrehajtási cselekményekhez (inkasszó, munkabérletiltás, követelésfoglalás) kapcsolódóan. A végrehajtási eljárásokhoz kapcsolódóan felhívjuk az ügyfelek figyelmét az egyéb kockázati tényezőkre (például megbízható adózói státusz elvesztése) is és megoldási javaslatot is teszünk ezekhez kapcsolódóan.
Több esetben elértünk végrehajtás felfüggesztést, illetve megszüntették a végrehajtást.
Minden esetben, amikor egy cég meghatározott vámtarifaszámú bejelentésköteles mennyiségű árut szállít közúton nem végfelhasználónak, akkor megjelenhet az EKAER bejelentési kötelezettség. Munkatársaink segíteni tudják Önt abban, hogy milyen termékek esetében és mikor szükséges ezeket a bejelentéseket megtenni, mi a teendő, amennyiben elmulasztotta cége a bejelentést, és mit tud tenni, amennyiben erre a mulasztásra egy közúti ellenőrzés során derül fény.
Szakértőink jelentős tapasztalattal rendelkeznek az Áfa és TAO csoportok létrehozása, működése kérdéskörökben, a felmerülő speciális helyzetek kezelésében. Kollégáink első körben felmérik a csoport létrehozásának szükségességét, illetve megvizsgálják a létrehozáshoz szükséges feltételek fennálltát. Ezt követően segítséget nyújtunk az Áfa vagy TAO csoport létrehozásához szükséges kérelem összeállításában, meglévő csoport esetén pedig elkészítjük a csoporttagok ki-és belépéséhez, illetve esetlegesen a csoport megszüntetéséhez szükséges dokumentumokat.
Bizonyos esetekben, speciális ügyekben szükségessé válhat az állami, önkormányzati adóhatóság, illetve a Pénzügyminisztérium közvetlen és gyors megkeresése. Ilyen helyzetekben kollégáink informális, illetve formális egyeztetéseket folytatnak a NAV, illetve a Pénzügyminisztérium illetékes osztályaival a konkrét ügyben alkalmazandó jogszabályhelyek értelmezése, illetve a kapcsolódó intézkedések megtétele kapcsán.
Az ügyvezetők felelősségének adóhatóság általi megállapításával szemben szakértő adótanácsadó és ügyvéd kollégáink együttműködve hatékony segítséget tudnak nyújtani.
Segítséget nyújtunk annak érdekében, hogy az adótartozással rendelkező, majd kényszertörlési eljárás, felszámolás alá került társaságok ügyvezetőjének magánvagyonára jogszerűtlenül ne tudjon az adóhatóság megállapítási pert indítani.
Komoly problémát jelent egy cég életében, amikor pl. a beszámoló közzétételének elmulasztása miatt törlik az adószámát. Az adószám törlés visszafordítható folyamat, nem kell miatta befejeznie a cégnek a működését, azonban kockázatokkal is jár. Az RSM Hungary nagy tapasztalatokkal rendelkező adóképviseleti csapata képes az adószám visszaállításának leggyorsabb lebonyolítására annak érdekében, hogy ez a kockázatos időszak minél rövidebb legyen, valamint tanácsaikkal a felmerülő adókockázatokat is minimalizálni tudják.
segítünk adószám törlés visszaállításában is!
Amennyiben az állami adóhatóság az adóregisztrációs eljárásban megállapítja, hogy egy természetes személy valamilyen ok miatt nem lehet bejegyzett ügyvezetője, képviselője egy cégnek, úgy szintén célszerű felvennie az RSM Hungary adóképviseleti és adójogi szakjogász csapatával a kapcsolatot. Cégünk segíteni tudja Önt abban, hogy ilyenkor kimentési kérelemben igazolni tudja az adóhatóság felé, hogy nincs helye az adószám megállapítása megtagadásának.
Szakértőink a Nemzeti Adó- év Vámhivatal és a Pénzügyminisztérium munkatársaival együttműködve számos olyan adójogi témájú jogszabály, illetve jogszabály-módosítási tervezet kidolgozásában vettek részt, melyek az adózók érdekében születtek és elfogadásra kerültek a törvényhozás által. Adóképviseleti csoportunk egyaránt vállalja eljárásjogi és anyagi jogi jogszabálymódosítások kidolgozásával, módosításával kapcsolatos javaslatok megfogalmazását, illetve annak közvetítését a megfelelő szakmai fórum felé.
Adószakértő és ügyvéd kollégáink szerteágazó, többéves adózási-, jogi- és üzletviteli tanácsadási tapasztalata biztosítja, hogy a tervezett, vagy már megkötött ügyletek komplex (több jogterületet és adónemet felölelő) szempontrendszer mentén kerüljenek felülvizsgálatra. Adóképviseleti praxisunk során adóellenőrzések és adóperek nyomán kikristályosodott elvek mentén biztosítjuk a gazdasági-, üzleti megfontolások összhangját a rendeltetésszerű joggyakorlás és tartalmi megfelelőség követelményével, figyelemmel a rendelkezésünkre álló NAV és Pénzügyminisztériumi állásfoglalásokra is.
Egyre gyakrabban visszatérő elem az adóhatósági megállapításokban, hogy egy céget azért vonnak felelősségre, mert valamely alvállalkozója nem fizette meg az áfát. A NAV ilyenkor arra hivatkozva tagadja meg a cégnél az előzetesen felszámított áfa levonását, hogy az alvállalkozó nem lehetett képes a számlán szereplő teljesítésre, hiszen nem rendelkezett elegendő bejelentett munkavállalóval, a szükséges engedélyekkel, stb – a felsorolás a végtelenségig folytatható, és ezeket a tényeket, körülményeket egy kellően alapos előzetes üzleti ellenőrzésnek az adóhatóság szerint fel kellett volna tárnia.
De milyen mértékű előzetes ellenőrzés várható el a cégtől és hogyan kell dokumentálnia azt?
Az RSM Hungary adóképviseleti csapata az adóhatósági tájékoztató és a bírósági ítéletek alapján kidolgozta azon ellenőrzési folyamatokat, melyeket feltétlenül szükséges egy cégnek elvégeznie, és kidolgozott egy olyan rendszert is, mellyel a felmerülő kockázatokat minimalizálni tudja. Amennyiben ezeket beépíti egy cég az ellenőrzési folyamataiba, úgy mindent megtett annak érdekében, hogy elkerülje az áfa levonási jogának elvesztését a partnerei által elkövetett hibák miatt.
Adószakértő és együttműködő ügyvéd kollégáink szerteágazó, többéves adó-, jogi- és üzletviteli tanácsadási tapasztalata biztosítja, hogy a tervezett, vagy már megkötött ügyletek komplex (több jogterületet és adónemet felölelő) szempontrendszer mentén kerüljenek felülvizsgálatra.
Adóképviseleti praxisunk során adóellenőrzések és adóperek nyomán kikristályosodott elvek mentén biztosítjuk a gazdasági-, üzleti megfontolások összhangját a rendeltetésszerű joggyakorlás és tartalmi megfelelőség követelményével, figyelemmel a rendelkezésünkre álló NAV és Pénzügyminisztériumi állásfoglalásokra is.
Az RSM Global hálózat tagjaként több mint 120 országban nyújtunk adóügyi szolgáltatásokat partnereinknek. A adóképviseleti szolgáltatásunk mellett - többek közt - bérszámfejtői, adótanácsadási, könyvvizsgálói, cégértékelési, és egyéb jogi szolgáltatásokkal is támogatjuk vállalati partnereinket.