- Mivel foglalkozunk
- Kik vagyunk
- Blog, szakmai tartalmaink
Az ESG (Environmental, Social, Governance) a vállalatok működésének fenntarthatóságát mérő keretrendszer, amely a hazai és Európai Uniós jogszabályok révén egyre nagyobb szerepet kap az üzleti világban. A vállalatok működése kapcsán növekvő elvárás, hogy figyelembe vegyék a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontokat is, hosszú távú üzleti sikerük biztosítása és a jogszabályi megfelelés érdekében.
Az ESG beszámoló elkészítése elsőként a közérdeklődésre számot tartó nagyvállalatok számára vált kötelezővé a 2024. évről, majd 2025-től a nagyvállalatokra, 2026-től pedig a közérdeklődésre számot tartó kis- és középvállalatokra is kiterjed az érintettek köre a magyar ESG törvény alapján. Az ESG beszámoló a vállalatok fenntarthatósági átvilágításáról ad képet, és kiemelt területe a közvetlen beszállítók ESG szempontú átvilágítása és a fenntarthatósághoz kapcsolódó kockázatkezelési rendszerek.
ESG tanácsadóink segítik partnereinket az ESG törvény előírásai szerinti megfelelés teljesítésében, emellett a közös munka során kiemelt hangsúlyt fordítunk arra, hogy a kialakított ESG rendszer alkalmazkodjon a vállalatok egyedi sajátosságaihoz.
A Fenntarthatósági jelentési kötelezettség a közérdeklődésre számot tartó nagyvállalatokat érinti elsőként, a 2024-es üzleti évtől kezdődően, majd 2025-től a nagyvállalatokra, 2026-től pedig a közérdeklődésre számot tartó kis- és középvállalatokra is kiterjed az érintettek köre. A Fenntarthatósági jelentés egy átfogó dokumentum, amely magában foglalja a vállalat környezeti, társadalmi és vállalatirányítási teljesítményét, annak hatásait és kockázatait. Keretrendszerét az Európai Uniós CSRD szabályozás és az ESRS szabvány jelöli ki, mely egységesen megfogalmazza a nem pénzügyi információk közzétételére vonatkozó elvárásokat. A jelentéstétel vállalatokat érintő szabályozása a Számviteli törvényben kapott helyet.
ESG tanácsadóink koordinálják a fenntarthatósági jelentés elkészítésében érintett területek munkáját, együttműködnek az ESG adatok konzisztens gyűjtése, elemzése és értékelése érdekében. Az érintetti kör többek között kiterjed a vállalatra, dolgozóira, beszállítóira egyaránt. Tanácsadóink a teljes folyamatban támogatják partnereinket a Számviteli törvény szerinti Fenntarthatósági jelentés elkészítésében.
A vállalatok számára az ESG stratégia kulcsfontosságú az ESG jelentési kötelezettség teljesítésében, és a fenntartható működés kialakításában. Tapasztalt ESG tanácsadóink segítenek a jogszabályok és megfelelőségi követelmények teljesítésében, a komplex ESG rendszer felépítésében. ESG tanácsadásunk kiterjedhet az ESG stratégia kialakítására, a működésbe illeszkedő ESG folyamatok kialakítására és felülvizsgálatára, fenntarthatósági mutatók meghatározására, a fejlesztések/visszamérések kialakítására, melyek elvezetnek az ESG jelentések elkészítéséhez.
ESG GAP elemzés szolgáltatásunk átfogó képet nyújt a vállalat jelenlegi ESG teljesítményéről, azonosítja a hiányosságokat, és iránymutatást ad a szükséges fejlesztésekhez, hogy a cég megfeleljen az ESG szabályozási követelményeknek.
A kettős lényegességi elemzés (DMA) az ESG keretrendszer egyik alapköve, lehetővé teszi a társaság esetében azon legrelevánsabb ESG témák pontos kijelölését, melyek az ESG rendszer és az ESG jelentések alapját adják. Szakértő kollégáink a lényegességi elemzések keretében - belső és külső érintettek bevonásával - biztosítják a lényeges témakörök azonosítását, az EU-s CSRD irányelvének és a magyar ESG törvénynek megfelelően, támaszkodva korábbi tapasztalataikra és a vezető iparági gyakorlatra is. Az így kialakított materialitási mátrix fontos alapeleme lesz a megbízható és átlátható Fenntarthatósági jelentésnek, illetve az ESG beszámolónak.
A beszállítói kör fenntarthatósági szempontból történő vizsgálata az ESG megfelelés érdekében elengedhetetlen. Az RSM ESG csapata támogatást nyújt adott cég beszállítói körének átvilágításában az SZTFH rendeletében meghatározott kérdőívek alapján, ezzel elősegítve a beszállítói ESG kockázatok minimalizálását és a fenntarthatósági célok elérését. ESG szakértőink segítenek a beszállítói átvilágítás kritériumainak kialakításában, a dokumentáció elkészítésében, az elvárások megfogalmazásában, továbbá a beszállítói teljesítmények értékelési szempontjainak kidolgozásában.
A beszállítóként érintett cégek esetében ESG szakértőink iparági és fenntarthatósági tapasztalataikra támaszkodva hatékonyan tudják támogatni a társaságokat a beszállítói ESG megfelelésben, ESG minősítések megszerzésében. ESG tanácsadóink támogatják a beszállítói pozícióban lévő társaságokat a kitöltendő fenntarthatósági/ESG kérdőívek (pl. Ecovadis kérdőív) megválaszolásában. Előkészítik az ESG dokumentumtációt a cég fenntarthatósági teljesítményének alátámasztásához, hogy a beszállító üzleti kapcsolatait megőrizze és működésének folytonosságát biztosítani tudja.
ESG tanácsadóink ESG workshoppal, ESG képzésekkel segítenek a vállalatok érintettjeinek megérteni és alkalmazni az ESG alapelveit. Átfogó képet nyújtanak az ESG/fenntarthatósági keretrendszer és szabályok alapjairól, illetve gyakorlati alkalmazásáról. Az események, képzések lehetnek komplex ESG tematikájúak, de akár egy-egy speciális területre kiterjedő – pl. HR & ESG, beszállítói ESG képzés - fókuszúak is.
Fenntarthatósági minősítéssel rendelkező könyvvizsgáló csapatunk biztosítja az 2022/2464 EU irányelven alapuló, a társaság által készített fenntarthatósági jelentés auditálását az ISAE 3000 standard és a vonatkozó jogszabályok alapján.
Fenntarthatósági minősítéssel rendelkező könyvvizsgáló csapatunk a mindenkori jogszabályi előírások alapján a társaság által készített, fenntarthatósággal kapcsolatos jelentésekre - mint például a Karbonlábnyom számításra, vagy a Lucid teljességi nyilatkozatra - végzett bizonyossági eljárásokat elvégzi, és ezekről jelentéseket készít az ISAE 3000 és ISAE 3410 standard alapján.
Ne hagyja figyelmen kívül a Számviteli törvény és az ESG törvény által előírt kötelezettségeket!
Magyarországi ESG szakértői csapatunk és az RSM nemzetközi hálózat ESG központjainak támogatásával komplex tudást és a legfrissebb nemzetközi gyakorlatokhoz biztosítunk hozzáférést ügyfeleink számára.
Az ESG beszámoló elkészítésének szabályait a 2023. évi CVIII. törvény, közismert nevén az ESG törvény tartalmazza. A jogszabály alapja az EU CSDDD irányelve, amely a vállalatok fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségének alapelveit rögzíti. A ráépülő magyar jogszabály kiemelten foglalkozik a közvetlen beszállítói kör átvilágításával és a fenntarthatósági kockázatok azonosításával és kezelésével.
Az ESG beszámolót a kötelezett vállalkozásoknak a pénzügyi beszámolótól függetlenül, önállóan kell benyújtaniuk. Az ESG beszámoló a kötelezettség első évében csak elő-audit köteles, és ez a beszámoló még nem publikus, Az auditál ESG beszámoló a jövőben nyilvánosan elérhető lesz az érintettek számára.
A fenntarthatósági jelentést a pénzügyi beszámoló részeként kell elkészíteni, de önálló fejezetben kell közzétenni. A jelentés elkészítésének részletes szabályait a 2000. évi C törvény, azaz a Számviteli törvény önálló fejezete tartalmazza. A jogszabály az EU CSRD irányelvének rendelkezésein alapul, amely a vállalatok fenntarthatósági jelentéstételét szabályozza. A jelentés elkészítésénék fontos alapeleme az érintetti kör és az értéklánc elemzése, valamint a kettős lényegességi vizsgálat (DMA) elvégzése. A fenntarthatósági jelentésben az adatokat az ESRS szabvány szerint kell közzétenni. A fenntarthatósági jelentés a pénzügyi beszámoló részeként audit köteles, és a közzététel után nyilvánosan elérhető.
Üzleti év | Érintettek | ESG beszámoló esetében megelőző üzleti év, fenntarthatósági jelentés esetében megelőző két üzleti év | ESG beszámoló | Fenntartható-sági jelentés |
2024es üzleti évről 2025ben | PIE nagyvállalat | Közérdeklődésre számot tartó gazdálkodónak minősülő nagyvállalkozás (anyavállalat is) amelynél az üzleti évet megelőző üzleti évben, vagy 2 évben* a mérleg fordulónapján a következő 3 mutatóérték közül bármelyik 2 meghaladta a következő határértéket: a mérlegfőösszeg a 10 milliárd forintot, az éves nettó árbevétel a 20 milliárd forintot, a foglalkoztatottak átlagos létszáma az 500 főt | Kötelező | Kötelező |
2025-ös üzleti évről 2026-ban | Nagyvállalat | Nagyvállalkozás (anyavállalat is) Az üzleti évet megelőző üzleti évben vagy 2 évben* a mérleg fordulónapján a következő 3 mutatóérték közül bármelyik 2 meghaladta a következő határértéket: a mérlegfőösszeg a 10 milliárd forintot, az éves nettó árbevétel a 20 milliárd forintot, a foglalkoztatottak átlagos létszáma az 250 főt | Kötelező | Kötelező |
2026-os üzleti évről 2027-ben | Kis- és középvállalat | Közérdeklődésre számot tartó gazdálkodónak minősülő kis- és középvállalkozások, amely esetében a megelőző üzleti évben a mérlegforduló napján a következő 3 mutatóérték közül legalább 2 nem haladta meg a következő határértéket **a mérlegfőösszeg a 4 millió eurót, az éves nettó árbevétel a 8 millió eurót, az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma az 50 főt *** a mérlegfőösszeg a 450 ezer eurót, az éves nettó árbevétel a 900 ezer eurót, az üzleti évben foglalkoztatottak átlagos létszáma a 10 főt. | Kötelező | Kötelező |
*ESG beszámoló esetében megelőző üzleti év, fenntarthatósági jelentés esetében megelőző két üzleti év, ** ESG beszámoló, *** Fenntarthatósági jelentés