Cafeteria fogalma
A cafeteria elemek közül a munkavállalók munkakör, beosztás, munkaviszonyban eltöltött idő, életkor vagy más munkaköri feladattal kapcsolatos teljesítménytől nem függő közös ismérv alapján meghatározott csoportjai számára azonos módon meghatározott keret terhére különböző juttatások választhatnak.
A cafeteriarendszer három fő juttatáscsoportból állítható össze:
- adómentesen adható juttatások,
- béren kívüli juttatások és
- egyes meghatározott juttatások.
Az egyes csoportokat a munkáltató által fizetendő járulékteher mértéke különbözteti meg egymástól.
2019. január 1-jétől jelentős mértékben szűkült a jelenleg még cafeteria keretében a bérnél kedvezőbb adóteherrel egyes meghatározott juttatásként, béren kívüli juttatásként, illetve adómentesen nyújtható juttatások köre.
A 2018-ban még béren kívül adható juttatások jelentős része 2019-től munkabérként adózik.
Cafeteria adózása
A szociális hozzájárulási adó kulcsának 2022. folyamán bekövetkezett 13 százalékra történő csökkenése az egyes meghatározott és a béren kívüli juttatások effektív adóterhének csökkenését eredményezte. A Szochó kulcs változását követően 100 egységnyi nettó juttatás esetén előbbi juttatásnál 33,04 egségnyi, utóbbi juttatási kategóriánál 28 egységnyi közteherrel kell kalkulálni.
A SZÉP-kártya esetében a kártyára utalt összegek 2019-től mentesülnek a pénzügyi tranzakciós illeték alól.
A SZÉP-kártyára utalt összegek már nem évülnek el a kiutalást követő második év májusában, azok továbbra is elérhetőek maradnak, viszont a szolgáltató havi kezelési költséget számít fel ezek kapcsán.
Cafeteriaszabályzat
A cafeteriaszabályzat elkészítése a munkáltató szempontjából célszerűségi eszköz, illetve bizonyos esetekben jogszabályi kötelezettség.
Célja, hogy rendelkezésre álljon egy egységes elvek alapján szabályozott, de az egyéni igényekhez igazodó írásos anyag, amely mind a munkáltató, mind a munkavállaló esetében jelentősen megkönnyíti a cafeteriarendszer gyakorlati alkalmazását. Bizonyos cafetriaelemek esetén (pl. az önkéntes kölcsönös biztosítópénztári munkáltatói hozzájárulás esetén) a cafeteriaszabályzat elkészítése elengedhetetlen.
Kormányzati cafeteria nyilvántartó rendszer
A Kormányzati Portál (Kapcsolódó Papír Alapú Rendszerek, röviden KAPORR) információs rendszer az adóhatóság, a NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) által működtetett elektronikus adózói és munkáltatói felület. A KAPORR rendszer a cafeteria (béren kívüli juttatások) kezelését és nyilvántartását segíti, valamint lehetőséget nyújt az ezekkel kapcsolatos adatszolgáltatásra és elektronikus ügyintézésre.
Az adóhatóság a KAPORR rendszeren keresztül biztosítja az adózóknak és munkáltatóknak az adózással kapcsolatos adminisztráció egyszerűsítését és automatizálását. Az elektronikus platformon keresztül a munkáltatók könnyedén nyilvántarthatják és kezelhetik a dolgozóik részére nyújtott cafeteria elemeket, valamint az ehhez kapcsolódó adatokat és dokumentumokat.