Facebook image
Mentés

EKAER változás 2016. augusztus 1-től!

A ma életbe lépő EKAER változásokkal kapcsolatban gyakori kérdés, hogyan függ össze a szabályozásban szereplő két tömeg adat: a 3,5 tonna és a 2,5 tonna. Bejegyzésünk erre a kérdésre ad választ.

Milyen járművek esetén kell az EKAER?

2016. augusztus 1-től nem kockázatos termékek esetén EKAER kötelezettséget von maga után az eset is, ha a gépjármű össztömege meghaladja a 3,5 tonnát.  Nem kockázatos termékek esetén tehát az EKAER kötelezettség két típusú gépjármű esetén keletkezik:

  • útdíjköteles gépjármű (azaz olyan gépjármű, amelynek legnagyobb megengedett össztömege meghaladja a 3,5 tonnát)
  • bármilyen más gépjármű, amelynek tényleges össztömege meghaladja a 3,5 tonnát.

Mikor nincs szükség EKAER számra augusztustól sem?

Ebből az is következik, hogy nem kell EKAER számot kérni, ha gépjármű nem útdíjköteles (pl. pickup) és az össztömege a felrakodást követően sem haladja meg a 3,5 tonnát. Fontos, hogy az össztömeg a gépjárműre vonatkozó adat, nem a termékegységre!

Ha ezek alapján nem áll be EKAER kötelezettség, az eset további elemzést nem igényel – EKAER nem szükséges. Ha viszont a fentiek alapján beáll az EKAER kötelezettség, akkor érdemes megvizsgálni, hogy fennáll-e valamelyik EKAER mentesség, amely eredményeként a végső konklúzió az lesz, hogy mégsem kell kérni EKAER számot.

Az EKAER mentességről

Több EKAER mentességi cím létezik és egyikben sincs változás 2016. augusztus 1-től. A legismertebb mentesség a tömeg/érték kombinációhoz kötött mentesség. Eszerint nem kockázatos termék esetén EKAER mentes az a termékegység, amelynek a tömege nem haladja meg a 2500 kg-ot és az 5 millió forintot. Fontos, hogy ez a mentesség a termékegységre vonatkozik és nem a járműre.

Az EKAER rendelet 4. § (2) bekezdés g) pontja szó szerinti értelmezéséből az következik, hogy az EKAER mentesség kizárólag az útdíjköteles gépjárművekre vonatkozik:

Nem tartozik az EKAER hatálya alá az alábbi termékekkel végzett közúti fuvarozással járó tevékenység ugyanazon feladótól ugyanazon címzett részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó nem kockázatos termékek, ha azok együttes bruttó tömege a 2500 kg-ot és azok együttes adó nélküli értéke az 5 millió forintot nem haladja meg.

Mi a termékegység?

Az EKÁER szám azon termékegységet azonosítja, amelyet

  • egy feladótól
  • egy címzett részére,
  • egy gépjárművel fuvaroznak
  • a gépjármű adott útvonalon történő
  • egyszeri mozgása során.

2015. június 1. óta egy termékegység akár több felrakodási, illetve kirakodási helyet is takarhat.

Ha tehát egy gépjárművel két feladónak vagy két címzettnek az áruját fuvarozzák, akkor itt már több termékegységről beszélhetünk.

Miért fontos tudni hány termékegység van?

Röviden: ahány termékegység, annyi EKAER szám kell. De ez azt is jelenti, hogy ahány termékegység  van, annyiszor kell külön-külön megvizsgálni, hogy fennáll-e a mentesség.
Az előbbi példával élve, ha két feladó pakolja fel az áruját a gépjárműre és az első feladó áruja 2500 kg és 5 millió forint alatt van, a másiknak 2500 kg vagy 5 millió fölött, akkor az első feladónak nem kell EKAER szám (mert mentes),a másiknak – ha egyéb feltétek fennállnak – kell külön EKAER számot kérni.

Hogyan függ össze a 3,5 tonna a 2,5 tonnával?

Általánosságban sehogy, hiszen az első érték a gépjármű tömegére vonatkozik, a másik érték a termékegységre. Ettől függetlenül több olyan gépjármű/termékegység tömeg kombináció is van, ahol 2016. augusztus 1-től változás lesz.

Figyelemre méltó, hogy az EKAER rendelet 4. § (2) bekezdés g) pontja szó szerinti értelmezéséből az következik, hogy az EKAER mentesség kizárólag az útdíjköteles gépjárművekre vonatkozik. Vajon ez azt jelenti, hogy a túlpakolt nem útdíjköteles gépjárművekre a mentesség nem vonatkozik?  A szó szerinti értelmezésből ez következik.*

Nézzük néhány példát!

Gépjárműre vonatkozó adatok: a pickup saját tömege 2000 kg, a megengedett össztömege 3500, azaz nem útdíjköteles a gépjármű.  A gépjárműre szabályosan csak 1500 kg-ot lehet felpakolni.

Pl.

Termék-egység

1

Termék-egység

2

A jármű össztömege (2000 kg saját tömeg + termékegysé-gek tömege)

2016. augusztus 1. előtt

(mindkét termékegység)

2016. augusztus 1. után

(Termék-

egység 1)

2016. augusztus 1. után

(Termék- egység 2)

2016. augusztus 1-től (mindkét termékegység)  – az EKAER rendelet szó szerinti értelmezése szerint*

1

1000 kg,

3 M Ft

 

3000 kg

nincs EKAER

nincs EKAER

 

nincs EKAER

2

1000 kg,

6 M Ft

 

3000 kg

nincs EKAER

nincs EKAER

 

nincs EKAER

3

2000 kg,

3 M Ft

 

4000 kg

nincs EKAER

EKAER mentes

 

EKAER

4

2000 kg,

6 M Ft

 

4000 kg

nincs EKAER

EKAER

 

EKAER

5

3000 kg,

3 M Ft

 

5000 kg

nincs EKAER

EKAER

 

EKAER

6

3000 kg,

6 M Ft

 

5000 kg

nincs EKAER

EKAER

 

EKAER

7

1000 kg,

3 M Ft

600 kg,

1 M Ft

3600 kg

nincs EKAER

EKAER mentes

EKAER mentes

EKAER

8

1000 kg,

6 M Ft

600 kg,

1 M Ft

3600 kg

nincs EKAER

EKAER

EKAER mentes

EKAER

9

2000 kg,

3 M Ft

600 kg,

1 M Ft

4600 kg

nincs EKAER

EKAER mentes

EKAER mentes

EKAER

10

2000 kg,

6 M Ft

600 kg,

1 M Ft

4600 kg

nincs EKAER

EKAER

EKAER mentes

EKAER

11

3000 kg,

3 M Ft

600 kg,

1 M Ft

5600 kg

nincs EKAER

EKAER

EKAER mentes

EKAER

12

3000 kg,

6 M Ft

600 kg,

1 M Ft

5600 kg

nincs EKAER

EKAER

EKAER mentes

EKAER

*Mint látható az EKAER rendelet szó szerinti értelmezéséből következik, hogy túlpakolt járművek esetén az EKAER mentesség egyáltalán nem érvényesíthető, egyik termékegység esetén sem.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom