Mentés

Reklámadó visszajár. De mennyi és hogyan?

Ha a reklámadótörvény módosítását elfogadja a parlament, az adókulcs a reklámközzétevők esetén 2017 júniusától 7,5 százalékra emelkedik. A hatályba lépő törvényből számos egyéb következmény adódik, amellyel minden reklámközzétevőknek tisztában kell lennie.

Kit érint most a reklámadó változása? 

A változás a reklámközzétevőket érinti majd, a szabályváltozások többrétűek. A reklámközzétevők 100 millió forintos árbevételhatárig 0, e fölött 5,3 százalékos kulccsal voltak kötelesek árbevételük után reklámadót fizetni, eddig. A bevételre számított progresszív adókulcsú adóztatást azonban az EU az európai szabályozással ellentétesnek minősítette, így mindenképpen szükség van a hazai szabályozás módosítására. Az Európai Bizottság arra kötelezte Magyarországot, hogy a reklámközzétevőket érintő adóztatásban biztosítsa, hogy minden vállalkozás egyenlő elbírálás alá essen. A Bizottság határozati álláspontja szerint a sávos adókulcs alkalmazása nem elfogadható, Magyarországnak egységes kulcsot kell alkalmaznia, vagy el kell törölnie az adót. További követelményként fogalmazta meg a Bizottság, hogy a reklámadó kapcsán megvalósult tiltott állami támogatást vissza kell fizettetni a vállalkozásokkal.

A reklámmegrendelőknél nincs változás a reklámadó mértékében és a kötelezettségek teljesítésében, a reklámköltségeik után kötelesek továbbra is 5 százalék adót fizetni. Az adott hónapban kézhez vett reklámköltségszámlákból azokat kell figyelembe venniük, ahol nincs nyilatkozat a közzétevőtől, hogy az adót megfizette, vagy a reklám megrendelőjét a szabályozás egyébként mentesíti a fizetési kötelezettség alól. Továbbra is a havi összesített, nyilatkozattal nem lefedett reklámköltés 2,5 millió forintot meghaladó részét kell a reklámadó alapjaként figyelembe venni. 

Egységes reklámadókulcs, mentességi határral a reklámközzétevőknél

A Bizottság az 5,3 százalékos adókulcsról kimondta, hogy az valamennyi cég egységes adóztatásánál alkalmazandó, ugyanakkor döntési szabadságot hagyott Magyarországnak arra, ha ennek mértékétől el kívánna térni.  Egy kikötést fogalmazott meg a Bizottság: a bevételre vetített egykulcsos adónak egységesen mindenkire érvényesnek kell lennie, méghozzá a reklámadó bevezetésétől kezdődően. 

A törvénymódosítási javaslat a reklámközzétevők adózásának egységesítésére többlépcsős választ ad:

  1. Visszamenőlegesen 2017. január 1. és 2017. június 30. között a reklámközzétevők által fizetendő reklámadó kulcsa 0 százalékra módosul a törvény hatályba lépését követően. 
  2. 2017. július 1-től  a reklámközzétevők 7,5 százalékos adókulccsal adóznak.  
  3. A 2017. június 30-ig lezárult – azaz a 2014, 2015, 2016-os – adóévekre megfizetett reklámadót a cégek adótúlfizetésként vehetik figyelembe, illetve az ezekre az évekre még meg nem fizetett reklámadót nem kell megfizetniük. Ezzel az összetett lépéssel a módosításokat követően a reklámadó-előírás lényegét tekintve megfeleltethető annak az Uniós elvárásnak, hogy a reklámközzétevők teljes köre egyenlő elbírálás alá essen. 

A javaslat nem feledkezett meg a 100 millió forintot el nem érő reklámközzétevőkről, ők de minimis támogatásnak minősülő adómentességet kapnának, ezzel megvalósulna az EU által kért változtatás.

Mi lesz a túlfizetéssel? 

Az adófizetésre kötelezetteknek a szokásos háromlépcsős – adómegállapítás, adóbevallás és adómegfizetés – kötelezettséget kell teljesíteniük. A szabályváltozás az első két kötelezettség alól nem ad felmentést a reklámközzétevők számára, vagyis az adómegállapítást és az adóbevallást ezen évek tekintetében is meg kell tenniük, ha mindeddig nem került rá sor. 

A korábban megfizetett adót az adóhatóság a reklámközzétevők adófolyószámláján megjeleníti, ennek következtében a cégek a későbbiekben szabadon rendelkezhetnek az összeg felett. A cég a túlfizetés összegét az általános szabályok szerint kérheti kiutalni bankszámlájára, vagy átvezettetheti más adónemre, illetve az adott számlán tartva későbbi reklámadó-kötelezettségével állíthatja szembe, így csökkentve esedékes befizetésének összegét. 

A reklámadó módosítása hatással van a társasági adóra is! 

A reklámadó megfizetését a reklámközzétevő cégek az adózás előtti eredmény terhére ráfordításként számolhatták el, érvényesíthették az éves társasági adóbevallásukban. 

2017-ben a túlfizetésként jóváírásra kerülő túlfizetést egyéb bevétel címen kell majd az érintett cégek könyveiben kimutatni. A TAO-kulcsok csökkentése miatt azonban a visszafizetett összegekre most egységesen 9 százalékos adóterhet kell megfizetniük a médiacégeknek, szemben a korábban hatályos 10, illetve 19 százalékkal. Így a korábbi, ráfordításként elszámolt adó és a mostani jóváírás miatti adófizetési többlet pozitív szaldóval zárul a cégek számára.  Érdekességként azt is meg kell jegyezni, hogy azok a cégek, amelyek korábban magasabb kulccsal adóztak – 500 millió forintos TAO-alap feletti cégek* – még jobb helyzetbe kerülnek, mint kisebb versenytársaik, amit az alábbi táblázattal lehet a legegyszerűbben szemléltetni.  

 

Korábban befizetett

reklámadó összege

(forint) 

A reklámadó hatása

a TAO-ra

ha a cég a korábbi 10% TAO kulcs

szerint adózott

(forint)

A reklámadó hatása a TAO-ra

ha a cég a korábbi

19% TAO kulcs

szerint adózott*

 (forint)

A túlfizetésként visszakapott reklámadó hatása a TAO-ra

9% TAO kulcs mellett

2017-ben

(forint)

A cég

1 milliárd

100 millió

190 millió

90 millió

B cég

100 millió

10 millió

-           

9 millió

Adócsökkentés 2017-ben, adóemelkedés 2018-ban 

A 2017. januártól hatályos 0 százalék, illetve a július elsejétől hatályba lépő 7,5 százalékos adókulcs már önmagában az adókötelezettség csökkentését hozza 2017-re. Kiszámítható, hogy a változások effektív adóteher-csökkenést eredményeznek 2017-ben, mivel a módosítás évében az adókulcsemelés ellenére az éves átlagos adóterhelés 3,75 százalék lesz. Az adókulcsváltozásból fakadó tehernövekedést ugyanakkor részben mérsékelni fogja az, hogy a módosítást követően a saját célú reklámkiadások után már nem kell reklámadót fizetniük a cégeknek, ami nem csak adófizetési könnyítést jelent, de az ezzel kapcsolatos adminisztratív terhektől is megszabadulnak a cégek.   

Fontos tisztában lenni azzal, hogy a tervezett módosítás nem érinti az adóelőleg megállapításával és megfizetésével kapcsolatos adókötelezettségeket! Az adóhatóság minden vállalkozás számára a reklámadó-előlegről benyújtott bevallásban szereplő összeget fogja  az esedékességi időpontokban (július 20. és október 20.) előírni. Mivel a 2017-es évben teljesítendő adóelőlegeket még a régi szabályok (éves 5,3 százalékos adókulcs, saját célú reklám közvetlen költségének hozzászámítása az adóalaphoz) szerint kellett kiszámítani, várhatóan sok cégnek kevesebb adót kell majd fizetnie 2017-ben, mint amit az adóelőlegről szóló bevallásban feltüntetett. Érdemes a vállalkozásoknak utánaszámolni, és ahol az eltérés jelentős mértékű, ott az adóhatóságtól kérni a fizetendő adóelőleg módosítását. 

2018-tól viszont a mentességi határ felett az érvényes adókulcs 7,5 százalék, amely önmagában viszont magasabb terhet fog jelenteni az érintett cégek számára. 

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Értesüljön Hírlevelünkből

    a legfontosabb adóváltozásokról!

    Feliratkozom
    Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább