Mentés

Rejtett gazdaság - hogyan ellenőriz a NAV 2017-ben?

A NAV 2017. évi ellenőrzési irányelvének fontos része a rejtett gazdaság feltárására irányuló ellenőrzések köre. Az adóhatósági vizsgálatok egyszerre kívánják előremozdítani a gazdaság fehérítését, az adócsalások visszaszorítását, az önkéntes jogkövetést és az adómorál javítását. Nagy szerep jut ebben a digitális platformokról érkező adatok vizsgálatának, de a foglalkoztatáshoz, jövedéki termékekhez és a vagyoni típusú adókötelezettségek teljesítéséhez fűződő ellenőrzéseknek is.

EKAER

A jogkövető vállalkozások érdekeit szolgálja az „adóminimalizáló” (tudatosan felépített és „újratermelődő”) számlázási láncolatok elleni fellépés. Az EKAER (Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer) adatok felhasználásával a szállítmányok nyomon követése, a kockázatos szállítmányok ellenőrzésre történő kiválasztása, az árueredet vizsgálata, több rendészeti szervvel és az élelmiszerlánc-biztonsági hatósággal összehangolt ellenőrzések is.

Ekaer kalkulátor
Egyszerűen ellenőrizheti, hogy egy adott fuvar esetében kell-e EKAER számot igényelnie. 
kalkulálok 

Kiemelt prioritás az idei évben a nagybani piacokon, vásárokon megjelenő zöldség-és gyümölcskereskedőket érintő vizsgálatok lefolytatása.

Online pénztárgép

Kiemelt figyelmet fordít az adóhatóság 2017-benaz online pénztárgép használatára újonnan kötelezettek jogkövető magatartásának elősegítésére. Fontos továbbá megjegyezni, hogy a NAV által ellenőrizendő főbb tevékenységi körök és a jövedelmezőség szempontjából ellenőrizendő tevékenységek főként ezen adózói körből kerültekkiemelésre a 2017-es tájékoztatóban. Ennek tükrében idén az adóhatóság fokozott figyelmét élvezhetik az alábbi tevékenységet folytató adózók:

  • a gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása, kiemelten a használtgépjármű kereskedelme,
  • személyszállítási szolgáltatás (főként a taxis személyszállítás)
  • fizikai közérzetet javító szolgáltatás.

Sharing economy

A digitális gazdaság platformjainak szélesedésével - online kereskedelem, online szolgáltatások, adatok tárolására szolgáló „tárhely” biztosítása stb. -, valamint az erre épülő ún. sharing economy - Airbnb, közösségi étkezés /Yummber/, személyszállítás, szálláshely-nyújtás, stb. - terjedésével összefüggésben, kiemelt feladatként jelölte meg az adóhatóság a fenti gazdasági tevékenységet adószám kiváltása nélkül végző, bevételeiket eltitkoló magánszemélyek felkutatását, ellenőrzését. Az adóhatóság segítséget is nyújt a bejelentési kötelezettségüket elmulasztók részére, ugyanis lehetségessé vált a tevékenység utólagos bejelentése  a magánszemélyek számára.

Jövedéki termékekkel kapcsolatos ellenőrzések

A jövedéki adó területén az idei évben leginkább a jövedéki termékek illegális előállítása, birtoklása, forgalmazása; jogellenesen forgalmazott cigaretta, dohány, internetes dohánykereskedelem; kritikus határszakaszok fokozott ellenőrzése illegális jövedéki termék behozatala miatt; üzemanyagokkal kapcsolatos ellenőrzések, jövedéki engedélyesek, vendéglátó-ipari egységek illegális italforgalmazása kapcsán kell jövedéki ellenőrzésekre számítani .

Foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése

A NAV ellenőrzési tevékenysége keretében a 2017. évben továbbra is jelentős hangsúlyt fektet a járulékalap védelmének jegyében a munkaerő-kölcsönzők tevékenységére, a be nem jelentett alkalmazottakat foglalkoztatókra, a bejelentési, változás-bejelentési kötelezettségüket teljesítő, de járulékbevallást be nem nyújtó adózókra.

A megemelt minimálbér alkalmazásával kapcsolatosan az adóhatóság figyelemmel kíséri a korábban teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók részmunkaidőben történő foglalkoztatásának valódiságát.

Jövedelem és vagyoni típusú adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése

Az adóhatóság a helyes gyakorlat kialakításában az idei évben is támogatni kívánja a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok (IFRS) egyedi beszámolási célokra történő hazai alkalmazására áttérő adózókat.

A 2016-os évhez hasonlóan kiemelten ellenőrzi a NAV a székhelyszolgáltatóhoz bejelentett adózókat. A 2017. január 1-jétől hatályos törvényi változásoknak megfelelően a székhelyszolgáltatás igénybevételét az igénybevevőnek be kell jelentenie az adó-és vámhatóság felé, valamint adózói minősítés szempontjából kockázatosnak minősül az az adózó, akinél a székhelyszolgáltatás igénybevétele az eljárás akadályozásával és emiatt jogerősen kiszabott szankcióval párosul.

Fókuszpontba kerülnek a 2017. évben az „offshore” gyanúval érintett adózók, illetve az „offshore” cégalapítást, konstrukciókat közvetítő tanácsadó cégek és ügyvédi irodák.

Fokozott figyelmet fordít az adóhatóság 2017-ben is azon vállalkozásokra, amelyek az adóellenőrzések ellehetetlenítése vagy hátráltatása céljából – különösen a főváros, illetve Pest megye területére – helyezik át székhelyüket, azonban a vállalkozás továbbra is az eredeti illetékességhez kötődik a telephely, tulajdonos illetve a végzett tevékenység alapján.

Az adóhatóság az adózói életút vizsgálata alapján igyekszik kiszűrni a bevallások és egyéb rendelkezésre álló adatok alapján a tevékenységet nem végző, ún. alvó cégeket, továbbá a székhelyen történő valós működés hiányának realizálása esetén adószám felfüggesztést kezdeményez, melyet a cég végleges törlése követhet.

Az idei év során előtérbe kerül a jogdíj fogalmát érintő módosítás hatásvizsgálata is, a társasági adóalap csökkentő tételek meghatározásánál.

A 2016. évi tájékoztató egyik nagy meglepetéseként tekinthettünk arra, hogy a megváltozott jogszabályi környezet miatt a NAV kizárólag a bűnügyi szakterület jelzései alapján tud csak esetlegesen sort keríteni vagyongyarapodási vizsgálatok elrendelésre. Ebben a tekintetben a 2017. év sem hozott újat, az adóhatóság gyakorlata ezen a téren változatlanul folytatódni fog.

A tájékoztatóból egyértelműen kitűnik, hogy az idei évben a NAV rendkívüli figyelmet fordít a nemzetközi adóügyi együttműködés területére, ezen belül is a FATCA együttműködés keretében kapott számlainformációk és a Közösség tagállamai rendelkezésére álló adatbázisokból nyerhető jövedelemadatok elemzésére, elősegítve ezzel a célzott kiválasztási és ellenőrzési tevékenységet. Érdekesség, hogy az adóhatóság korábbi kommunikációjának tükrében az irányelvben megfogalmazott ellenőrzési célt a NAV elsődlegesen a támogató eljárásokkal kívánja megvalósítani.  Így arra lehet számítani, hogy adóellenőrzést csak ott fognak indítani a magánszemélyekkel szemben, ahol a magánszemély nem lesz együttműködő.

A komplex kockázatelemzési eljárás keretében, az adóelkerülő magatartások feltárása, és a feltárt kockázatok elkerülése érdekében az adóhatóság az idei évben jelentős hangsúlyt fektet az Európai Unió más tagországai által rendelkezésre bocsátott kontrolladatok, jelzések (EUROFISC) és egyéb – a nemzetközi információcsere megállapodások alapján - rendelkezésre álló adatok minél teljesebb körű feldolgozására.

Milyen tevékenységek kerülnek az adóellenőrzések célkeresztjébe idén

A NAV 2017. évre vonatkozó tájékoztatójában - a 2016. évhez képest - az ellenőrizendő főbb tevékenységi körök tekintetében jelentős változást figyelhetünk meg. A 2016-os évre megállapított tevékenységi körök közül csupán a gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása, kiemelten a használtgépjármű kereskedelme; a személyszállítási szolgáltatás; valamint az egyéb szálláshely szolgáltatás került át az idei évre, továbbá az adóhatóság fokozott figyelmét élvezhetik 2017-től az ingatlan bérbeadási tevékenységet, valamint az egyéb máshova nem sorolható oktatási tevékenységet folytató adózók.

A jövedelmezőség szempontjából ellenőrizendő tevékenységek tekintetében - az előző évhez képest - változásként tekinthetünk arra, hogy a gépjármű alkatrész kiskereskedelem, és az egyéb információtechnológiai szolgáltatás megnevezésű tevékenységi köröket felváltotta a csomagküldő internetes kiskereskedelem és a fizikai közérzetet javító szolgáltatás.

Összességében elmondható, hogy a fentiekben bemutatott változások tükrözik az adóhatóság adózóbarát hozzáállását, amellyel a NAV egyre inkább egy szolgáltató típusú adóhatósággá kíván válni és az ellenőrzési területen ott kívánnak koncentráltabban jelen lenni, ahol a hatósági jelenlét a legeredményesebben váltható át adóforintokra.

A 2017. évi NAV ellenőrzési irányelv itt található.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Értesüljön az adóváltozásokról

    hírlevelünkből!

    Feliratkozom
    Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább