Mentés

Jövedéki adó és üzemanyagár - Nem elég a jó szándék!

A fél évvel ezelőtti jövedéki szabályozást érintő módosításban a jogalkotó az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó mértékét az olaj világpiaci árától tette függővé.

Az új szabályozás az üzemanyagok árát a Brent olaj hordónkénti árától tette függővé. Ennek értelmében, abban az esetben, ha az olaj hordónkénti világpiaci ára nem haladja meg az 50 dollárt, úgy magasabb jövedéki adótétel terheli az üzemanyagárakat. Amennyiben viszont az olaj hordónkénti világpiaci ára meghaladja az 50 dollárt, úgy a jövedéki adótétel alacsonyabb lesz.

Olajár hatása az üzemanyag árára

A fenti döntéssel a kormányzat pozitív szándéka arra irányult, hogy a nyers olaj árának ingadozása kisebb mértékben befolyásolja az üzemanyag fogyasztói árát azáltal, hogy kevesebb közteher kerül a termékre.

Az októberben életbe lépett jogszabály úgy rendelkezik, hogy az olaj világpiaci árát és ennek az üzemanyagárakra gyakorolt hatását negyedévente felül kell vizsgálni

Az első vizsgálati negyedév tapasztalatai alapján megállapíthatjuk, hogy eddig, a jogalkotói jó szándék ellenére, az új szabályozás kedvező hatása nem jelent meg az üzemanyagok árában. Az első vizsgálati időszakban az olaj hordónkénti világpiaci ára 50 dollár alatt volt, ezért az egész elkövetkező negyedévben magasabb jövedéki adó került alkalmazásra, annak ellenére, hogy a negyedév folyamán később emelkedett az olaj ára. Ezen a téren jelentős változást a következő negyedévben sem várhatunk, tekintve, hogy a NAV által a napokban közzétett, az üzemanyagok adótartalmához szükséges olajárfolyam ugyan csak néhány centtel, de az 50 dolláros határérték alatt maradt. Figyelembe véve még azt is, hogy a hazai üzemanyag árának csupán az egyik összetevője a jövedéki adó, az üzemanyagok árában egyáltalán nem érvényesült, hogy a jövedéki adó mértékét befolyásolja az olaj világpiaci ára.

Bár az új jövedéki szabályozás létrehozásakor a jogalkotói jó szándék egyértelműen észrevehető volt, véleményem szerint néhány kisebb kiegészítés segítségével a jövedéki adóterhet nagyobb hatékonysággal lehetne az üzemanyagár változásaihoz igazítani:

  • Ahhoz, hogy az olaj világpiaci árának mozgása jobban érzékelhető hatást gyakoroljon a jövedéki adó mértékére, a negyedéves felülvizsgálati ciklusnál rövidebb intervallumra lenne szükség;
  • illetve, figyelembe véve, hogy az üzemanyagok árát jelentősen befolyásolja az árfolyam is, az olajárlimithez hasonlóan alkalmazni lehetne egy árfolyamlimitet is, amely befolyásolná a magasabb, vagy alacsonyabb adómérték alkalmazását.

Ennek a két tényezőnek - az időintervallumnak és az árfolyam mozgásának - figyelembe vételével jobban érvényesülhetne a szándék, hogy a jövedéki adóteher igazodjon az üzemanyagár képzéséhez.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Értesüljön az adóváltozásokról

    hírlevelünkből!

    Feliratkozom
    Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább