Facebook image

A közleményekben foglalt üzenetek jól szemléltetik: a mostani gondolkodás középpontjában az áll, hogy fog-e, és ha igen, akkor miért, illetve mikortól fog az adóhatóság szankciókat alkalmazni a pénztárgépek cseréjével kapcsolatos adózói mulasztások miatt.

Az első kérdésre, hogy fog-e szankciót alkalmazni az adóhatóság, a válasz tömören összefoglalva: igen, fog.

A második kérdésre, hogy miért fog, szintén egyértelmű válasz adható: a pénztárgépcseréhez szükséges regisztrációs kód igénylésének elmaradásáért, vagy késedelmes teljesítésért, illetve az új pénztárgép kitűzött határidőre történő megrendelésének elmaradásáért. Jogilag érdekes viszont, hogy a kötelezettség teljesítéséhez (online adatkapcsolatra képes új pénztárgépek beszerzése) szükséges mozzanatokat, azaz regisztrációs kód igénylését és az ettől függetlenül elindítható gépvásárlást a hatóság már most eltérően kezeli és kommunikálja. Ezzel hallgatólagosan elismeri ugyanis, hogy pénztárgépcsere kapcsán kialakult bizonytalanságért az államot is felelősség terheli.

A harmadik kérdésre a válasz már kicsit bonyolultabb (lett). A bizonytalanság egy olyan okból fakad, amivel eddig senki nem foglalkozott, és őszintén bevallva a eddig nekem se tűnt fel.

A baj az augusztus 31-i dátummal van, amit már minden érintett tényként kezel. A legutolsó ismereteink alapján eddig a határidőig kell az adóhatóságtól megigényelni az új pénztárgépek üzembe helyezéséhez szükséges regisztrációs kódot. Azonban a határidő utolsó napja szombatra esik. Ennek a jelentőségét minisztérium oldalán megjelent cikk adja, amelyben rögzítették, hogy legkésőbb augusztus 31-ig kell a pénztárgépcseréhez szükséges üzembe helyezési kódot megigényelni.

Ha ez az állítás igaz lenne, akkor az csak azért volna lehetséges, mert a kijelölt határidő anyagi jogi határidőnek minősülne, és mivel a határidő munkaszüneti napra esik, ezért a kötelezettség teljesítése a határidő lejárta előtti utolsó munkanapon esedékes.

Azonban a határidő nem anyagi jogi, hanem eljárásjogi természetű! Ezt mindenki abból tudja eldönteni, hogy nem arról van szó, hogy csak augusztus 31-ig lehetett, utána pedig már nem lehet regisztrációs kódot kérni. Hanem ellenkezőleg, aki elmulasztotta a határidőt, annak augusztus 31. után is lehet, sőt kell kódot kérnie.

Ezért a minisztérium oldalán megjelent hír szerint augusztus 31. biztos, hogy nem minősül, és nem minősíthető a határidő utolsó napjának, hanem a határidő az augusztus 31-ét követő első munkanapon, azaz szeptember 2-án jár le. Ennek fényében nagyon nem szerencsés az augusztus 31-i időpontot, mint határidő utolsó napját megjelölni.

Ezek után azt gondolom, hogy a legideálisabb az lenne, hogy a pénztárgépcserével kapcsolatosan az adóhatóság ellenőrzési gyakorlatának kialakításakor a szankciót alkalmazó hatósági minőségét ideiglenes félretéve inkább szolgáltató hatóságként fellépve segítené az átmenetet.

Korábbi pénztárgépekkel kapcsolatos bejegyzéseinket az alábbi linkeken olvashatja:

Pénztárgépek bekötése a NAV-hoz – van, akinek nem lesz rá szüksége
Valóban újabb haladék a pénztárgépek cseréjére?

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom