Mentés

A könnyítés irányába mutat a transzferár-nyilvántartási kötelezettségről szóló új rendelet

A legfajsúlyosabbnak tekinthető változtatás, hogy az új rendeletbe mégsem került bele a kötelezően alkalmazandó szűrési stratégia a szokásos piaci ár meghatározása kapcsán. Az új rendelet egyes elemeit számba véve megállapítható, hogy alapvetően a könnyítés irányába mutat a szabályozás június 21-én hatályba lépő módosítása.

Annak megállapítása, hogy az alkalmazott ár mennyire felel meg a valós piaci áraknak, bizonyos esetekben a cégek jövedelmezőségének összevetésével történik. Ehhez olyan nyilvánosan hozzáférhető adatbázisokra van szükség, amelyekben lehetséges megfelelő szűréssel adatokat keresni az összehasonlításhoz. A legelterjedtebb, igen hatékony, ugyanakkor meglehetősen drága megoldást az Analyse Major Databases from Europe (Amadeus) adatbázis nyújtja. Az Amadeusban kézi beállítással lehet beállítani a szűrési feltételeket, amelynek eredményeképpen a több milliós adatbázisból általában mintegy 100-200 cég kerül leszűrésre. Ezután úgynevezett kézi szűrésre van szükség, amelynek eredményeképpen kialakításra kerül egy olyan halmaz, mely működésüket tekintve összehasonlítási alapot szolgáltathat a vizsgált társaság vonatkozásában. Az Amadeus hatékonyságával szemben áll viszont a magas ár, amely sok kisebb cég számára szinte elérhetetlenné teszi a szolgáltatást, miközben a hazai és a nemzetközi (OECD) szabályozás is elvileg kimondja, hogy az adózótól nem elvárható aránytalan nagy költségek vállalása a nyilvántartás elkészítése kapcsán.

Tekintettel arra, hogy maga a NAV is az Amadeust használja, illetve eredményét tekintve minőségi megoldást kínál, a márciusi rendelettervezet értelmében gyakorlatilag ennek használatát tették volna kötelezővé a transzferár nyilvántartást készítő cégek számára is. Ezen változtat a végül kihirdetett rendelet, amelybe végül nem került be ez a rendelkezés. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Magyarországon szintén elterjedt, másik jóval olcsóbb adatbázis használata is lehetséges marad. Igaz, ez nem tesz lehetővé kézi szűrést, és így az összehasonlításhoz kiválasztott mintába torzító elemek is bekerülhetnek. A változásról összességében talán annyi mondható, hogy egyfelől ugyan nem feltétlenül a minőséget szolgálja, ugyanakkor az Amadeus kizárólagosságának kikerülése azon cégek esélyeit növeli, amelyek számára túl nagy anyagi terhet jelentene a használata.

Az adatbázisokra vonatkozó rész mellett szintén fontos változást tartalmaz az új rendelet a tranzakciókra vonatkozó transzferár-dokumentációkészítési kötelezettség kapcsán. A június 21. előtt hatályos rendelet az ügyleteket csak akkor mentesítette a transzferár-dokumentációkészítés kötelezettsége alól, ha a szerződéskötés időpontjától az adott adóév végégig összesített költségük nem haladta meg (áfa nélkül) az 50 millió Ft-ot. Ennél a megoldásnál némi zavart okozhatott, hogy a szerződéskötés időpontja akár sok esztendővel az érintett adóév előtt is lehetett. Az új szabályozás ezt tisztázza, mivel itt már csak az érintett adóéven belül nézi, hogy mekkora volt a tranzakció összértéke a szerződéskötés időpontja és az adóév vége között.

Szintén a bürokratikus terhek enyhítésének szándékát sejteti, illetve nemzetközi ajánlások átvételét jelenti, hogy az új rendelet kiterjeszti azt a haszonkulcssávot, amelynek határai között egy csoporton belül szolgáltatás alacsony hozzáadott értékűnek minősül, és így lehetővé teszi az egyszerűsített transzferár-nyilvántartás alkalmazását. A sáv a korábbi 3-7 százalékosról 3-10 százalékosra bővül.

Ami a június 21-i hatályba lépést illeti, fontos tudni, hogy e dátum után elvileg már lehet alkalmazni az új rendeletből következő módosításokat a 2012. évi adókötelezettséghez. Mivel azonban a naptári évvel azonos üzleti év szerint adózó cégeknek legkésőbb május 31-ig a transzferár-nyilvántartásokat is el kellett készíteniük, esetükben nem áll fenn ez a lehetőség. Vagyis a 2012-es év tekintetében csak azok a naptári évtől eltérő üzleti év szerint adózók élhetnek a módosítással, akik esetében a társaságiadó-bevallás határideje, illetve annak benyújtása 2013. június 21. után van.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Értesüljön az adóváltozásokról

    hírlevelünkből!

    Feliratkozom
    Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább