Facebook image
Mentés

Rémálom a munkaügyi ellenőrzések útvesztőjében?

Munkaügyi átvilágítás szolgáltatásunkkal elkerülhetők az ellenőrzéssel járó kellemetlenségek A munkáltatók többsége egyfajta Damoklész kardjaként tekint a munkaügyi ellenőrzésekre. A munkaügyi felügyelők bejelentés nélkül, váratlanul is érkezhetnek, és a legkisebb kihágásért is büntethetnek. Néhány jó tanács betartásával azonban megelőzhető a baj.

Szerencsésnek mondhatja magát az a cég, amelyik még nem esett át munkaügyi ellenőrzésen. Az egyre szigorodó szabályok közepette ugyan embert próbáló feladat naprakészen rendben tartani a papírokat, de mindenképp megéri, hiszen a munkaügyi felügyelők a legapróbb mulasztásokért is bírságokat szabhatnak ki.

A munkaügyi ellenőrzések évek óta a munkáltatók „rémálmának” számítanak, s nyugodtan kijelenthetjük: félelmük nem mindig alaptalan. A munka őrei ugyanis – az adóhatóság mindig előre bejelentkező munkatársaival ellentétben – bármikor előzetes bejelentkezés nélkül is megjelenhetnek, így ezekre az ellenőrzésekre nem lehet felkészülni. Kiszámíthatatlanságuk ellentmondást nem tűrő szabálykövetéssel párosul. Természetesen vannak olyan ellenőrzések, amikor a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerveinek munkaügyi felügyelősége előzetesen megkeresi az illető társaságot, és ezek után előre egyeztetett időpontban végzi el magát a munkaügyi ellenőrzést.

A felkészülés megfelelő módja lehet például egy átfogó munkaügyi compliance audit. Ennek keretében felmérik a cég igényeit, majd a munkáltató tanácsot kaphat azzal kapcsolatban, hogy mely munkaszervezési modell felel meg a leginkább az érdekeinek, és mely jogi eszközök vehetők igénybe ennek megvalósításához. Szintén fontos, hogy a munkáltató tisztában legyen azzal, hogy pontosan mik az ő és a hatóság jogai, illetve melyek azok a kérdések, amelyeket a munkaügyi felügyelő minden ellenőrzés során megvizsgál.

Munkaügyi ellenőrzés: eljárás, jogok és kötelezettségek

Szó sincs arról, hogy a munkaügyi felügyelők teljesíthetetlen dolgokat kérnének számon a munkáltatóktól. Épp ellenkezőleg! A vizsgálatot ellátó szakemberek kizárólag a munkáltatók törvényben rögzített kötelezettségeit, illetve azok betartását ellenőrzik.

Például:

  • a munkaidő-nyilvántartások szabályszerűségét,
  • a túlórák rögzítését,
  • a pótlékok kifizetését,
  • a szabadságok kiadását,
  • a munkaszerződések megfelelő és valós tartalmát,
  • vagy éppen a munkavállalók megfelelő tájékoztatását.

Az eljárások hivatalból, vagy közérdekű bejelentés, panasz alapján indulhatnak. A munkaügyi felügyelő csak erre feljogosító igazolvány birtokában végezhet hatósági ellenőrzést, és a vizsgálat megkezdése előtt köteles azt be is mutatni. Az ellenőrzéshez a munkáltatónak rendelkezésre kell bocsátania mindazokat a iratokat, amelyek alapján megállapítható, hogy a munkavégzés milyen jogviszony alapján történik. A hatályos szabályok alapján a munkaügyi felügyelő jogosult arra is, hogy az ellenőrzés során a foglalkoztató és a részére munkát végző személy közötti jogviszonyt minősítse, így például a megbízási szerződést akár átminősítheti munkaviszonnyá annak minden egyéb (pl. adó) vonzatával együtt.

Munkaügyi ellenőrzés 2013. évi irányelvei

Segíthet az esetleges ellenőrzésre való felkészülésben, ha figyelemmel követjük a Nemzeti Munkaügyi Hivatal ellenőrzési tervét. A hivatal ezt évről-évre közzéteszi:

  • március-április: szolgáltatást támogató tevékenységet ellátók célellenőrzése,
  • május-június: biológiai kórokozók jelenlétének munkakörülményeket vizsgáló munkavédelmi ellenőrzése,
  • június: emelőgépek üzemeltetésére irányuló munkavédelmi ellenőrzés, munka-egészségügyi ellenőrzések a bányászati tevékenységek esetében,
  • június-július: a munkavállalók jogviszonyának rendezettségére irányuló ellenőrzések,
  • szeptember-október: villamosság biztonságával kapcsolatos munkavédelmi ellenőrzések,
  • október-november: munkaidő és pihenőidő ellenőrzése, különös tekintettel a kereskedelemre.

Buktatók

Leggyakrabban a munkaidő nyilvántartás hiányossága, a feketemunka és a színlelt szerződések okoznak problémát.

Problémához vezethet azonban az is, ha betartja a cég a szabályokat, de a munkáltató nem felkészült munkavállalóra bízza a felügyelőt.

A felelősségre vonás

Jó hír, hogy a hatóság türelmet tanúsít azokban az esetekben, amikor a munkáltató első alkalommal és nem súlyos kérdésben hagyta figyelmen kívül a jogszabályi előírásokat. Ilyenkor a felügyelőség eljárás indítása helyett csupán figyelemfelhívást fogalmaz meg, meghatározva benne egy legalább 20 napos határidőt a tapasztalt jogsértés megszüntetésére.

A bírság kiszabhatóságának szempontjából három fő csoportot különböztetünk meg:

  1. A bírság kiszabása kötelező, ezek a legsúlyosabb jogsértések, például NAV-bejelentés hiánya, feketemunka, gyerekmunka stb.
  2. Nem szabható ki munkaügyi bírság.
  3. A bírság kiszabható, ám a felügyelő mérlegeléstől függ annak összege, ami leginkább a jogsértés súlyától, illetve az érintett munkavállalók számától függően 30 000 és 20 millió Ft között mozoghat.

A munkaügyi felügyelőnek a bírságon felül egyéb intézkedési lehetősége is van. Ilyen lehet például, hogy a munkáltatót a szabálytalanság meghatározott időn belül történő megszüntetésére kötelezi, megtiltja a további foglalkoztatást, sőt akár el is tilthatja a foglalkoztatót tevékenységének folytatásától.

Ezeket a munkáltatókat kizárhatják a közbeszerzési eljárásokból, illetve állami támogatástól is eleshetnek.

Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy a munkáltatók többsége már csak a tényleges munkaügyi bírság kiszabása után figyel oda például a jelenléti ívek megfelelő kitöltésére. Összességében azonban elmondható, hogy a szigorodó szabályok közepette a munkáltatók is egyre jobban törekednek a szabályosan működésre. Számos cégnél tapasztaljuk azt is, hogy inkább feleslegesen túlzásba viszik az adminisztrációt, nehogy megbüntessék őket egy esetleges munkaügyi ellenőrzés során.

Megelőzhető a baj

Mivel a munkáltatóknak igen sokrétű elvárásoknak kell megfelelni, ezért első körben mindenképpen érdemes  egy átfogó munkaügyi, munkajogi auditot végeztetnie. Ily módon átvilágítva a cég működését, napi tevékenységeit, adminisztrációs feladatait, nyilvántartásait, szerződéseit, kiszűrhetővé válnak az esetleges munkaügyi problémák.

Az aktuális jogszabályok naprakész ismerete elég embert próbáló feladat. Nekünk tanácsadóknak az a feladtunk, hogy ügyfeleinknek a napi kapcsolattartás során folyamatosan segítséget nyújtsunk a megfelelő adminisztrációs feladatok ellátásában, illetve szükséges papírok, nyilatkozatok összeállításában.

Mindez azonban valószínűleg nem változtat azon, hogy renitensek mindig is voltak, és valószínűleg lesznek is.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom