A módosítások egyik jelentős köre pont az előző bejegyzésemben vizsgált transzferár-nyilvántartáskészítési kötelezettséget érinti. E kérdés tekintetében a még eddig nyitott kérdések kerülnek tisztázásra:

  1. A tervezet alapján nem kell majd transzferár-dokumentációt készíteni az érintett tranzakció vonatkozásában sem a szokásos piaci ár megállapítására irányuló kérelem benyújtásának adóévére, sem a határozat érvényessége megszűnésének évére.
  2. Eddig nem kellett transzferár-nyilvántartást készíteni az adott ügyletről, amennyiben a szerződéskötéstől számítva az adott adóév végéig a teljes ügyleti érték nem érte el az 50 millió Ft-ot. A tervezet szerint az 50 millió Ft értékhatárt ezentúl már adóévenként külön – külön kell vizsgálni. Így például ha egy szerződést már 5 éve megkötöttek és az éves ügyleti érték 25 millió Ft volt, akkor az új szabályok szerint már elkerülhető lesz a transzferár dokumentáció készítése.
  3. A tervezet alapján megmarad az a szabály, amely szerint nem kell nyilvántartást készíteni a nem főtevékenységhez kapcsolódó termékértékesítéshez, szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódóan, amennyiben annak ellenértéke a kapcsolt vállalkozás részére változatlan összegben (beszerzési áron) kerül megállapításra. Ezúttal azonban pontosította a jogalkotó, hogy a termékértékesítő, szolgáltatásnyújtó fél részéről kell teljesülnie a feltételnek, mely szerint az nem főtevékenységhez kapcsolódik.

Eddig bizonytalanságot jelentett a devizában meghatározott ügyleti ellenértékek esetén, hogy mely napi árfolyammal kell forintra átszámítani annak értékét. Az új szabályozás szerint a szerződés megkötésének napján érvényes jegybank hivatalos árfolyama lesz az irányadó.

Sokak által várt módosításnak ígérkezik, hogy a transzferár nyilvántartásokat ezentúl már nem ügyletenként, hanem szerződésenként kell elkészítni, így azokban az esetekben, amikor egy szerződésben több ügyletről rendelkeztek – ha az összevonás lehetősége nem állt fenn – akkor több transzferár-dokumentációt kellett készíteni.

A vállalkozások számára még egy nyitott kérdés marad: mikor lépnek hatályba az új rendelkezések? A rendelettervezett szövege szerint a fenti változások már azokra az esetekre is vonatkoznának, amikor a transzferárdokumentáció elkészítésének határideje  2013. január 1-jénél nem korábbi. Mindazonáltal addig, amíg a módosító rendelet nem kerül kihirdetésre, a fenti szabályok még nem alkalmazhatók.

(Következő bejegyzésünkben a transzferár-nyilvántartások elkészítéshez használható források (adatbázisok) változásáról fogok írni.)

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Értesüljön az adóváltozásokról

    hírlevelünkből!

    Feliratkozom
    Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább