Mentés

Pontos tervezéssel valósíthatók meg az üzleti lehetőségek

Számottevően megnőtt az előre tervezés és a pontos üzleti tervek jelentősége az utóbbi években, a válság ugyanis mind az induló, mind a már régebb óta működő, de bővülni akaró vállalkozásoktól sokkal komolyabb odafigyelést kíván a pénzügyi tervezés, üzleti modellezés terén.

Magyarországon a cégek közel 90 százalékát kitevő kis- és középvállalkozások biztosítják a munkahelyek mintegy háromnegyedét. Már csak ezért is különösen fontos, hogy a vállalkozások a gazdasági nehézségek közepette is képesek-e fejlesztéseket, bővítéseket megvalósítani. Az RSM International által is támogatott European Business Awards (EBA) üzleti díj magyarországi döntősei azt üzenik: az élelmes cégek a fejlesztésből és az innovációból is képesek gyorsan megtérülő előnyt kovácsolni.

Az, hogy egy-egy ígéretes ötlet minél hamarabb üzletileg is alátámasztott elképzeléssé érhessen, különösen nehéz kihívás a gyakran csekély cégvezetési tapasztalattal rendelkező induló vállalkozások számára. Sokszor az innováció erősítését célzó pályázati források is kimerítetlenek maradnak, mivel a fejlesztések a pályázaton - előző évi árbevétel, előélet, egyéb kizáró feltétel miatt - önállóan indulni nem képes, vagy a fejlesztést előre finanszírozni nem tudó vállalkozásokban keletkeznének. Induló cégek számára vannak ugyan pályázatok, azonban erről gyakran hiányzik az információ, vagy az összeg mértéke illetve a felhasználhatóság kötöttségei nem teszik kifizetődővé a pályázaton való részvételt.

Fel kell tehát gyorsítani az innovatív ötletek megvalósulását, piacra jutását, hogy a kevésbé tőkehiányos nyugati versenytársakkal szembeni előny fenntartható legyen – vallja az induló vállalkozások számára kockázati tőkét, üzleti szolgáltatásokat és tanácsadást, valamint fizikai infrastruktúrát biztosító DBH Group, a 2012-es EBA egyik nemzeti döntőse.

A DBH tapasztalata azt mutatja: az innováció továbbfejlesztéséhez, a magyar, majd a nemzetközi piacra lépéshez mindenképpen szükséges az ötletgazda elkötelezettsége, sikerre való törekvése. Az „egyéni harcosok” azonban gyakran követnek el olyan hibákat, tesznek meg olyan fölösleges köröket, amelyeket mások előttük már kitapasztaltak. A hasonló vállalkozásokkal való mindennapi kapcsolattartás, a „mentor” vállalkozókkal történő eszmecsere a siker záloga is lehet, ezt segíti elő a cég által nemrég életre hívott Advance Offices startup és seed capital irodaház. Az elhelyezés mellett a DBH gondoskodik az informatikai támogatásról is, valamint üzleti, pályázatírási, könyvelési tanácsokat ad.

Fontos kérdés a finanszírozás előteremtése is, a banki termékek ugyanis a legtöbb újítás esetében még ideális pénzügyi környezetben sem jelentik a tökéletes megoldást. Ennek fényében kiemelkedő jelentőségű tény, hogy az elmúlt két évben a DBH kétmilliárd forintot helyezett ki technológia-intenzív kkv-kba.

Hasonló kérdésekre más, ugyancsak sikerre vivő választ adott a debreceni Flavon Group Kft. Az innovatív étrend-kiegészítőket gyártó és forgalmazó társaság a multi-level marketing révén vitte sikerre tevékenységét először Debrecenben, majd Magyarországon, az utóbbi időben pedig immár Európában és Európán kívül piacokon is. Ez a megoldás annyiból kitűnő választásnak bizonyult, hogy az üzletkötők és a „szájreklám” révén nagyon gyorsan és kis befektetéssel lehetett terjeszkedni, egy-egy jó üzletkötő megtalálása a cégnek és az adott értékesítőnek is havi több millió forintos bevételt jelent.

A válság ezt az ágazatot sem kímélte, az összes hálózatos értékesítéssel foglalkozó cég (köztük a Flavon) forgalma is évről évre csökken. Ennek elsődleges oka, hogy a fogyasztók egyre kevésbé engedik meg maguknak, hogy prémium termékeket vásároljanak akkor, amikor sokszor a napi megélhetés is kérdéses.

Ebben a helyzetben a cég uniós, sőt, Európán kívüli piacokon keresett új lehetőségeket. A magyarországi irodák mellett immár három lengyelországi irodával rendelkezik a cég, júniusban pedig megnyitotta az Egyesült Államokbeli képviseletét, és folyamatban van egy törökországi iroda elindítása is. Mindemellett dinamikusan bővül a cseh, német, szlovák vásárlók száma és aránya is.

A nemzetközi terjeszkedés mellett a cégcsoport nyereségének nagy része Magyarországon keletkezik. A Flavon Group büszke is arra, hogy befizetett adói a magyar államkasszát gyarapítják és étrend-kiegészítőinek forgalmazásával a minőségi magyar termékek hírét terjeszti szerte a világban.

Összességében tehát akár induló, akár már „befutott” vállalkozásról van szó, egy reális, tényadatokra támaszkodó üzleti terv, az abban megfogalmazott jövőkép – amellett, hogy a cégvezetés számára is fontos iránymutató – a partneri és finanszírozói kapcsolatok kialakításánál alapvető elvárássá vált.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Értesüljön az adóváltozásokról

    hírlevelünkből!

    Feliratkozom
    Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább