Facebook image
Mentés

Az utóbbi évek egyik legnagyobb sikersztorija a sporttámogatás

Csapatsport-támogatás kalkulátorunkkal kiszámolhatja, mekkora megtakarításokat érhet el! A jövő sikereinek zálogává válhat a sporttámogatások 2011. július 1-én hatályba lépett társasági adókedvezménye az érintett öt sportág (kosárlabda, vízilabda, kézilabda, jégkorong és foci) esetében. Annak ellenére, hogy még egy év sem telt el hatályba lépése óta, az új kedvezmény máris rendkívüli népszerűségnek örvend a társaságok és természetesen a sportszervezetek körében is. Nem véletlenül: a kedvezmény mértéke a támogatási összeg 110 százaléka lehet – az adott évi számított adó 70 százalékáig –, ami kitűnő ösztönzésnek bizonyult a társaságok részére. A támogatás jelentőségét a sportszervezetek között pedig mi sem igazolja jobban, mint hogy összesen közel 100 milliárd Ft összegű igény érkezett be a tavalyi évben.

Látvány-csapatsport támogatással kapcsolatos frissebb bejegyzésünket itt olvashatja.

A kedvezmény mértékén túl ez a támogatási forma azért is válhatott ilyen népszerűvé, mert a szabályozás megfelelő biztosítékokat és garanciákat tartalmaz a támogatók számára, valamint alkalmazása is egyszerű: a sporttámogatás jogszabályi háttere az elmúlt időszakban megjelent számos rendelkezéssel ellentétben szakmailag jól átgondolt és részletezett. Biztosítékot jelent például a társaságok számára, hogy a támogatási összeget a támogatási igazolás kézhezvételét követően is teljesíthetik, illetve hogy a nyújtott támogatás jogszerűtlen felhasználásával kapcsolatban a cégeket a későbbiekben nem terheli felelősség.

Azért az elővigyázatosság itt is fontos...

emellett érdemes előzetesen áttekinteni a támogatandó sportszervezet sportfejlesztési tervét, mivel a támogatás összegének meghatározásánál a támogatónak figyelembe kell vennie, hogy a támogatási igazolások összértéke nem haladhatja meg a sportegyesület jóváhagyott sportfejlesztési programjában szereplő alábbi értékeket:

  • az utánpótlás-fejlesztésre fordítandó tárgyévi kiadások 90 százaléka,
  • a versenyeztetéssel összefüggő költségek 90 százaléka,
  • a tárgyévi személyi jellegű ráfordítások 50 százaléka,
  • a tárgyévi képzési feladatokkal összefüggő kiadások
  1. általános képzés esetén 60 százaléka
  2. szakképzés esetén 25 százaléka, illetve
  • a tárgyévi beruházási, felújítási érték 70 százaléka.

A fejlesztési terven kívül érdemes néhány további feltételt is ellenőrizni, vagy akár a támogatott szervezettől ezekkel kapcsolatban nyilatkozatot kérni. A támogatási igazolást a jóváhagyást végző szervezet ugyanis csak akkor állítja ki, ha

  • a sportegyesületnek nincs lejárt köztartozása,
  • a korábban kapott állami támogatással megfelelő módon elszámolt,
  • a sportegyesület működését a bíróság nem függesztette fel vagy megszüntetése nincs folyamatban,
  • a sportegyesülettel szemben bíróság nem rendelt el csődeljárást vagy felszámolási eljárást, továbbá
  • az adott sportigazgatási szerv nem zárta ki a támogatás hatálya alól.

2012. évi módosítási tervek

Az Országgyűléshez 2012. március 14-én benyújtott törvénymódosítási javaslatok a szabályozást tovább ésszerűsítik és javítják. Az állam oldaláról ugyanis jogos igény, hogy támogatáshoz csak az arra „érdemes” szervezetek juthassanak. Ennek biztosításáról az a módosító javaslat hivatott gondoskodni, amely szerint csak a köztartozásmentes státusszal bíró szervezetek jogosultak támogatásra.

A módosítási javaslat a támogatásra jogosultak körét is kibővítené azon szervezetekkel, amelyek sportszakmai szempontból már több mint két éves múltra tekintenek vissza, azonban meghatározott esetekben egyes versenyrendszerekben (bajnokságokon) indulási jogot csak akkor szerezhettek, ha gazdasági társaságot alapítottak, ezért a jelenlegi szabályok szerint nem minősülnek két évnél régebben működő sportszervezetnek. Ennek megítélését a módosítás – igen helyesen – az országos sportági szakszövetségekre bízná. A két éves működésnek a támogatási igazolási kérelem benyújtásakor kell teljesülnie, ezért elvben a fejlesztési tervet olyan sportszervezetek is benyújthatják, melyek akkor még nem, ám az év folyamán elérik ezt a kort.

Akad ugyanakkor a csomagban egy megkérdőjelezhető módosítási javaslat is: ez leszállítaná 500 millió Ft-ról 300 millió Ft-ra azon sportfejlesztési programok értékhatárát, amelyek esetében a sportpolitikáért felelős miniszter és az adópolitikáért felelős miniszter véleményét a döntéshozónak ki kell kérnie. Ez a szabály tehát kibővítené azon fejlesztési tervek körét, amelyeknek támogatását szakmai döntéshozók helyett politikai döntéshozók kezébe helyeznék.

Sportszervezetek, közeleg a határidő!

A tavalyi évtől eltérően 2012-től már a bajnoki évadokat megelőzően, április 1-jéig kell benyújtani a fejlesztési terveket. Ez elősegítheti, hogy a sportszervezetek időben és elegendő információ birtokában tervezhessék meg a következő bajnokságra vonatkozó költségvetésüket. Ettől függetlenül jó, ha a sportszervezetek figyelembe veszik azt a tényt, hogy a társaságok általában az év végi társasági adófeltöltés előtt decemberben szokták az adókedvezményre jogosító támogatásokat folyósítani.

A jövő záloga

Az Országgyűlés a tavaly jelentkező támogatási igények mértékénél jóval alacsonyabb, ám így is igen jelentős összegű, 26,5 milliárd Ft-os támogatási keretet hagyott jóvá a 2012. évre. A jóváhagyott keretből 12 milliárd Ft jut a labdarúgásra, nagyjából 4-4,5 milliárd a kosárlabdára, kézilabdára és vízilabdára egyaránt, a jégkorongra pedig 1,8 milliárd forint.

Az elfogadott támogatási összegek a tavalyi után az idei évben is hatalmas lökést adhatnak a kiemelt sportágak fejlődéséhez és tekintettel arra, hogy a tavalyi évben a támogatási igények túlnyomó többsége a létesítmény-fejlesztés és az utánpótlás területén jelentkezett, valóban hosszú távon megalapozhatják ezek sikerét.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom