Facebook image
Mentés

Változó áfaszabály: útnyilvántartások reneszánsza

Jó hír a tartós bérlettel foglalkozó vállalkozások számára, hogy január 1-je óta a személygépkocsik bérbevétele utáni áfa levonható. Az új rendelkezés piacbővülést hozhat a cégek számára, de a bérbevevők is jól járnak, hiszen a számukra ez költségcsökkenést jelenthet. A változtatásnak ugyanakkor hátrányai is vannak, így a cégek adminisztrációs terhe jelentősen emelkedhet, visszatérhet például a régi jó útnyilvántartás.

2012. január 1-je óta már nem hatályos az áfatörvénynek az a rendelkezése, amely szerint – bizonyos kivételektől eltekintve – a személygépkocsik bérbevétele utáni általános forgalmi adó nem levonható. Mint ismert, a 2008 óta hatályos rendelkezést az EU nyomására volt kénytelen a jogalkotó módosítani. A rendelkezés mind a bérbevevők, mind a bérbeadók számára kedvező változás. A tartós bérlettel foglalkozó vállalkozások számára piacbővülést, míg a bérbevevők számára költségcsökkenést hozhat az új év.

Növekvő adminisztrációs terhek

Mielőtt azonban a bérbevevők hátradőlnének karosszékükben, és kiszámolnák, hogy mennyivel járnak jobban, érdemes pár fontos körülményre felhívni a figyelmüket.

Az áfatörvény ugyan már nem tartalmaz egyértelmű tiltó szabályt a személygépkocsik bérbevételéhez kapcsolódó áfa levonhatóságát illetően, azonban figyelemmel kell lenni a jogszabály általános elveire. Az áfa annyiban vonható le, amennyiben a szolgáltatást adóköteles termékértékesítéshez, szolgáltatásnyújtáshoz használják fel. Ennek tükrében tehát nem fog meglepetést okozni, ha a revizor ellenőrzése során annak igazolására szólítja fel a vállalkozót, hogy a személygépkocsit mennyiben használta üzleti célra, és milyen mértékben magáncélra.

Könnyen előre lehet bocsátani, hogy egy szimpla nyilatkozat, amelyben a vállalkozó százalékos arányban kívánná meghatározni az üzleti és magáncél arányát, vagy egy belső szabályzat, amely tiltja a céges autó magánhasználatát, nem lesz elégséges. Noha az áfatörvény nem említi, és a jogszabályváltozás óta adóhatósági tájékoztató sem foglalkozott vele, feltételezhető, hogy a már szinte elfelejtett útnyilvántartás bemutatása nélkül adóhatósági megállapítás fog következni. Mindez persze nem szolgálja a vállalkozások adminisztrációjának csökkenését, de várhatóan sokan fognak próbálni élni ezzel az új lehetőséggel a vállalkozásuk jövedelmezőségének javítása érdekében.

Amit az útnyilvántartásról tudni kell

Az útnyilvántartások kapcsán fontos megjegyezni, hogy a korábbi, 2008. december 31-ig érvényes, még a személyi jövedelemadózás keretei között szabályozott cégautóadó rendelkezéseivel ellentétben nem jelenti a teljes adóelőny elvesztését, amennyiben az adott időszakban bármekkora mértékű magánhasználat is megvalósul. Az áfatörvény vonatkozó előírásai alapján az előzetesen felszámított áfa olyan mértékben levonható, amennyiben az üzleti célt szolgál. Mindezek alapján nincsenek a vállalkozások fiktív útnyilvántartások készítésére kényszerítve. Amilyen mértékű az üzleti cél, olyan mértékben lehet a kapcsolódó áfát levonni.

A vállalkozásoknak tudni kell majd szétválasztani az üzleti és magáncélt. Az talán triviálisnak tűnik, hogy a síelés, a hétvégi bevásárlás, vagy a szülők meglátogatása nem tekinthető üzleti célnak, csakúgy, mint általában a munkába járás. Ennél bonyolultabb már annak megítélése, hogy mikor jár el helyesen az a vállalkozás, amely a székhelyétől távol dolgozó munkatársainak juttat személygépkocsit üzleti partnereinek felkeresése céljából. Tárolható-e ilyenkor a munkatárs lakóhelyén a gépkocsi? A válasz nem egyértelmű igen vagy nem. Számos egyéb körülményt is figyelembe kell venni, amelynek kapcsán megfelelő választ kell tudni adni akár a munkajogi, akár az iparűzésiadó-megosztási kérdésekre is.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom